Vozy poštovní
Výroba Bautzen 1961 (vozy původní řady Fa)nahoru
Východoněmecká vagónka v Budyšíně dodala v roce 1961 Československým státním dráhám 81 čtyřnápravových poštovních vozů řady Fa.
(1.) Fa 1961
Řada vozu: Post |
Číselné označení vozu: 50 54 90-10 |
Kód řady KOV: (482) |
Typové označení KOV: (Post 61) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na výpravnu uzávěrů, vyměňovací prostor, výpravnu závěrů I a výpravnu závěrů II, topení teplovzdušné + kotel na tuhá paliva, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz, vůz je neprůchozí | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1961 | Počet vyrobených vozů: 81 (9200–9280) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Fa | 1983: Post | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 9200–9280 | 1967: 51 54 90-10 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 90-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-08-27 Dodávkou těchto vozů došlo ke stabilizaci vozového parku poštovních vozů. Vozy měly povolenou provozní rychlost 120 km/h, ale byly připraveny na zabudování přídavého ventilu rychlíkové brzdy a tím na možné zvýšení rychlosti na hodnotu 140 km/h. Pravděpodobně k této úpravě však během provozu nedošlo. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (199x)
|
Výroba Studénka 1971 (vozy původní řady Fa)nahoru
V roce 1971 proběhla dodávka dalších poštovních vozů řady Fa, tenktokrát tuzemské výroby z vagónky Studénka v počtu 100 vozů.
(2.) Fa 1971 (interval 90-40)
Řada vozu: Post |
Číselné označení vozu: 50 54 90-40 |
Kód řady KOV: (483) |
Typové označení KOV: (Post VS) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 501 (vozy 120–199), 502 (vozy 100–119), vůz rozdělen na odpočívárnu, úřadovnu, výpravnu (jen u typu 501) a skladiště (u typu 502 skladiště velké), topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek VÚKV 803, vůz je neprůchozí | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Vagónka Studénka, ČR | Rok výroby: 1971 | Počet vyrobených vozů: 100 (100–199) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Fa | 1983: Postm | 1990: Post | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 90-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 90-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-06-25 Po sérii poštovních vozů pořadových čísel 000–080 následovala v roce 1971 (u posledních tří vozů se udává zařazení do provozu až v průběhu roku 1972, ale na výrobních štítcích je uveden rok 1971) dodávka vozů s pořadovými čísly 100–199. Zvolil se tedy způsob pokračování v pořadových číslech předchozé série, ale až od další stovky, tzn. že pořadová čísla 081–099 nebyla obsazena. Povolená provozní rychlost vozů činí 140 km/h. Vůz je však konstruován na rychlost 160 km/h, která je nevyužita s ohledem na brzdovou výstroj neumožňující dodržení zábrzdné vzdálenosti 1000 m z rychlosti 160 km/h. Vznikly dvě verze poštovních vozů. Jeden typ (501) s výpravnou a ložnou hmotností 15 tun a druhý typ (502) bez výpravny a ložnou hmotností 20 t. Podle dostupných informací se typ 502 vyskytoval u prvních 20 vozů (10 vozů Praha 022, 3 vozy Brno, 5 vozů Bratislava 022 a 2 vozy Košice 2). Tyto vozy prý nebyly v provozu moc oblíbené kvůli zhoršeným podmínkám pro manipulaci s poštou a používaly se na vybraných kurzech. Prozatím blíže neupřesněný počet slovenských poštovních vozů této série byl přeznačen na řadu Dw 50 56 09-40 a Dwe 50 56 09-48 určených pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Obě dvě řady vznikly pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila pravděpodobně v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin. Na internetu je zaznamenána deponie několika vozů v roce 2005 v Seredi, což ale mohla být zároveň deponie před jejich šrotací. Zda se některý vůz dochoval do dnešních dnů není doloženo. Prozatím se podařilo doložit existenci těchto vozů: V sestavách poštovních vozů figurují tři vozy s označením 50 54 00-10 000 až 002, blíže viz položka č. 3 na této straně. V následujícím přehledu osudů poštovních vozů oproti stránkám s jinými typy vozů uvádím celou sérii pohromadě, i když svůj provoz ukončily pod jiným označením nebo na Slovensku. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1999)
|
Úprava vozů řady Fa, Post, Postm (vozy řady Post, Postm)nahoru
Úprava tří vozů řady Fa, resp. Post, Postm na provoz bez osádky.
(3.) Fa 1971 - úprava 1982 (ex Fa)
Řada vozu: Post |
Číselné označení vozu: 50 54 00-10 |
Kód řady KOV: (483) |
Typové označení KOV: (Post w) |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na ?, bez topení, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek VÚKV 803, vůz je neprůchozí Úprava vozů původní řady Fa (Studénka 1971). |
|||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1982 | Počet upravených vozů: 2 (000–001) | |
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Fa [viz kód (483)] | po úpravě (1982): Fa | 1983: Postm | 1990: Post | |||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 90-40, 50 54 90-40 (není přesně doloženo) [viz kód (483)] | po úpravě (1982–198x): 50 54 00-10 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů: - |
||
Akt.: 2020-02-23 V roce 1982 došlo výnosem FMD č. j. 015/269/82 ze dne 8. 11. 1982 k přečíslování vozů 90-40 108 a 191 na vozy 50 54 00-10 000 a 001. Oba tyto vozy jsou bez topení, pouze s průběžným vedením. Vozy spadaly pod poštu Praha střed 022, úpravou se docílilo možnosti přepravy balíků bez osádky. Tato úprava může souviset s ukončením provozu letadlové pošty, kdy musela Československá pošta nějakým způsobem zajistit rychlou přepravu denního tisku na delší vzdálenosti. Staré "zetky" požadavky nesplňovaly a vozy řady Ztscc/Gbkkqs se vyráběly až v roce 1986. Vývoj číselného označení těchto vozů je uveden v souhrnné tabulce v položce (2.). ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993) |
(4.) Post 1961 - úprava 1983–198x (ex Fa)
Řada vozu: Post |
Číselné označení vozu: 50 54 00-10 |
Kód řady KOV: (483) |
Typové označení KOV: (Post w) |
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz rozdělen na ?, bez topení, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek Görlitz, vůz je neprůchozí Úprava vozů původní řady Fa (Bautzen 1961). |
|||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1983–198x | Počet upravených vozů: 1 (002) | |
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Post [viz kód (482)] | po úpravě (1983–198x): Post | |||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 90-10, 50 54 90-10 (není přesně doloženo) [viz kód (482)] | po úpravě (1983–198x): 50 54 00-10 | |||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů: - |
||
Akt.: 2020-02-23 K dvěma vozům upraveným v roce 1982 na vozy nedoprovázené posádkou se někdy v roce 1983 a později přidal ještě třetí vůz 002. Na rozdíl od předchozích vozů upravených z vozů vyrobených v roce 1971 ve Studénce byl tento třetí vůz upraven z vozu 90-10 050 vyrobeného v roce 1961 v Budyšíně. Zrušen byl 30. 6. 1989. Vývoj číselného označení těchto vozů je uveden v souhrnné tabulce v položce (1.). ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1989) |
Výroba Studénka 1984–1985 (vozy původní řady Postmw)nahoru
Poslední série poštovních vozů pochází z let 1984–1985, výrobcem byla opět vagónka ve Studénce. Počet vozů 200 byl úctyhodný, vozy byly dodány ve dvou provedeních:
50 54 90-40 200 až 349 ... 1984–1985
51 54 90-40 350 až 399 ... 1985
Pro odlišení od vozů z roku 1971 nesou tyto vozy v písmenném označení řady písmeno "w".
(5.) Postmw 1984–1985 (interval 50 54 90-40)
Řada vozu: Postw |
Číselné označení vozu: 50 54 90-40 |
Kód řady KOV: (483) |
Typové označení KOV: (Post w) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 8-509.0, vůz rozdělen na odpočívárnu, kancelář, výpravnu a skladiště, topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200, vůz je neprůchozí |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Vagónka Studénka, ČR | Rok výroby: 1984–1985 (1984: 200–xxx; 1985: xxx–349; napřeskáčku) | Počet vyrobených vozů: 150 (200–349) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Postmw | 1990: Postw | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 50 54 90-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-21 Poštovní vozy vyráběné v letech 1984–1985 navázaly na sérii 100 poštovních vozů z roku 1971. Výroba poštovních vozů proběhla na základě usnesení vlády ČSSR č. 240 z 26. 8. 1982. Úkol zněl dodat 200 vozů, z toho 50 vozů pro mezinárodní provoz. V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 200–299 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 300–349 připadly SR. Vozy svému účely přestaly sloužit v souvislosti s ukončením provozování vlakové pošty v roce 1999. Další osudy těchto vozů jsou docela pestré, po letech nečinnosti celá řada z nich prošla rekonstrukcí na řídicí vozy (kódy 794 a 795) a můžeme se tak v nich svézt, aniž většina cestujících tuší, že sedí na místech kdysi vyhrazených pro poštovní zásilky. Prozatím blíže neupřesněný počet slovenských poštovních vozů této série byl přeznačen na řadu Dweer 50 56 09-30 určených pro přepravu spěšnin, tzn. bez doprovodu posádkou. Tato řada vznikla pravděpodobně v letech 1994–1997. Potřeba těchto vozů skončila pravděpodobně v roce 2004 v souvislosti s ukončením přepravy spěšnin. Na internetu je zaznamenána deponie několika vozů v roce 2005 v Seredi, což ale mohla být zároveň deponie před jejich šrotací. Zda se některý vůz dochoval do dnešních dnů není doloženo. Prozatím se podařilo doložit existenci těchto vozů: V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: V roce 2014 byla zveřejněna informace o veřejné zakázce na přestavbu a doplnění diagnostické soupravy nedestruktivních technologií SŽDC na motorovou jednotku defektoskopické kontroly ve složení motorový vůz + měřicí vůz + řídicí vůz. Ještě bez jakýchkoli nápisů byla jednotka k vidění 24. 9. 2016 v České Třebové, zakázku zhotovila společnost CZ LOKO. V následujícím přehledu osudů poštovních vozů oproti stránkám s jinými typy vozů uvádím celou sérii pohromadě [s výjimkou vozu původního označení 50 54 90-40 213-6, ten je uveden v položce (8.)], i když svůj provoz ukončily pod jiným označením nebo na Slovensku. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2004)
|
(6.) Postmw 1985 (interval 51 54 90-40)
Řada vozu: Postw |
Číselné označení vozu: 51 54 90-40 |
Kód řady KOV: (483) |
Typové označení KOV: (Post w RIC) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu 8-511.0 a 8-511.1, vůz rozdělen na odpočívárnu, kancelář, výpravnu a skladiště, topení teplovzdušné + naftový agregát, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek GP 200, vůz je neprůchozí |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: Vagónka Studénka, ČR | Rok výroby: 1985 | Počet vyrobených vozů: 50 (350–399) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Postmw | 1990: Postw | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 90-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-21 Posledních 50 vozů ze série 200 vozů splňovalo podmínky pro provozování v režimu RIC. Rozdíl spočívá zejména v přístrojové skříni topení, typ 8-511.0 má automatický volič napětí. Oproti "neRICovým" vozům se v provozu udržely daleko déle, značný počet vozů prošel modernizací a obdržel označení 50 56 90-78. Dle služební rukověti ČD SR 52 (V) Katalog osobních vozů 1977–2001 měla v prosinci 1991 proběhnout u dvou vozů (362 a 391) modernizace spočívající v úpravě ovládání a řízení vytápění a větrání. V roce 1993 se u vozů v ČR změnil na bočnicích název ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA na ČESKÁ POŠTA. Vozy 350–389 připadly při dělení vozového parku v roce 1993 ČR, vozy 390–399 připadly SR. Vůz 367 se 10. 8. 2013 vrátil zpět do doby provozu ambulantní železniční pošty na zvláštním vlaku z Prahy-Braníka do Lužné u Rakovníka a zpět. V roce 2015 (patrně v květnu) došlo k přeznačení tohoto vozu do intervalu 50 54 90-40. Vůz je veden jako historický vůz.. Šest vozů (361, 369, 371, 372, 373 a 384) v roce 2013 koupila šumperská společnost Pars nova, zvažovala se rekonstrukce na další řídicí vozy. K této rekontsrukci však nedošlo, vozy se fyzicky stále nachází v Šumperku v objektu firmy (rok 2020). V následujícím přehledu osudů poštovních vozů uvádím i vozy, které působí či působily na Slovensku. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2004)
|
Modernizace vozů řady Postw - ATECO Praha (vozy řady Postw)nahoru
Úprava vozů řady Postmw na provoz bez osádky.
(7.) Postw - modernizace 2005–2015 (ex Postw)
Řada vozu: Postw |
Číselné označení vozu: 56 54 90-78 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz bez oddílů, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200, vůz je neprůchozí Modernizace vozů původní řady Postmw (Studénka 1985). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Modernizace: ATECO, Praha, ČR + DPOV, Přerov, ČR | Rok modernizace: 2005–2015 | Počet modernizovaných vozů: 30 (350–360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–389) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Postw [viz kód (483)] | po modernizaci (2005–2015): Postw | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 51 54 90-40 [viz kód (483)] | po modernizaci (2005–2015): 56 54 90-78 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ŘPP: 350–358, 360, 362–364, 366, 368, 374–377, 379–383, 385–389 | Současný počet provozovaných vozů u ŘPP: 29 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Ostrava hl. n., Praha-Malešice |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2021-02-21 Dne 29. 5. 1999 došlo v ČR ke zrušení ambulantních pošt, dále se vozy 51 54 90-40 používaly pro vedení úpž (úhrnné přepravy železniční), avšak od roku 2001 začaly vozy jezdit bez doprovodu. Dělení vozu a zázemí pro doprovod se tedy staly zbytečnými. Vozy prošly počínaje rokem 2005 modernizací, během které došlo ke zrušení všech přepážek dělících vůz na jednotlivé části, zcela bylo odstraněno zázemí pro doprovod, zjednodušen systém vytápění včetně odstranění naftového agregátu a povolená provozní rychlost vozu se zvýšila na 160 km/h. Vozy se používají výhradně na trase Praha-Malešice (pošta Praha 023) - Ostrava hl. n. (pošta Ostrava 02) k noční přepravě převážně balíkových zásilek s dodáním D+1. Do otevření poštovního uzlu v Brně-Heršpicích (pošta Brno 02) byly tyto vozy využívány také do Brna hl. n. Nový přepravní uzel SPU Brno 02 byl postaven bez napojení na železnici (stejně jako dříve SPU Plzeň 02). Netradičně bylo možné zahlédnout poštovní vůz 385 ve vlaku z Olomouce hl. n. do Krnova, a sice 1. 9. 2012 a 27. 4. 2013 (Os 3501 / 3500). V obou případech se jednalo o tradiční cykloturistickou akci "Bílý kámen", aneb den otevřených "dveří" ve vojenském prostoru Libavá, který si vyžádal posílení vlaků. V následujícím přehledu uvádím poslední zaznamenaný výskyt vozů a iniciály zdroje.
|
(8.) Postw - modernizace 20xx (ex Postw)
Řada vozu: Postw |
Číselné označení vozu: 56 54 90-78 |
Kód řady KOV: - |
Typové označení KOV: - |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový poštovní vůz, typ vozu ?, vůz bez oddílů, topení teplovzdušné, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200, vůz je neprůchozí Modernizace vozů původní řady Postmw (Studénka 1984). |
|||||||||||
Modernizace: ATECO, Praha, ČR + DPOV, Přerov, ČR | Rok modernizace: 20xx | Počet modernizovaných vozů: 1 (365II) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: před modernizací: Postw [viz kód (483)] | po modernizaci (20xx): Postw | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před modernizací: 50 54 90-40 [viz kód (483)] | po modernizaci (20xx): 56 54 90-78 | |||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ŘPP: 365 | Současný počet provozovaných vozů u ŘPP: 1 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Ostrava hl. n. |
|||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||
Akt.: 2021-05-16 Mezi flotilu vozů upravených na provoz bez poštovní posádky se dostal i jeden vůz z jiné série, než-li ze série vozů pořadových čísel 350–399, byť to na první pohled tak nevypadá. V zatím neurčeném roce došlo k odprodeji vozu Postw 51 54 90-40 365-3 k SŽDC, je z něho vůz v diagnostické soupravě ERTMS [viz položka (6).]. Místo něj se (rovněž v doposud neupřesněném roce) objevil "nový" vůz 365. Jedná se o vůz původního označení Postmw 50 54 90-40 213-6, tedy ze série vozů 200–349. Tento vůz nahradil původní vůz pořadového čísla 365. Zda byl vůz 365II zařazen do provozu až po modernizaci (56 54 90-78 365-3) nebo zda předtím stihl ještě jezdit nemodernizovaný (50 54 90-40 365-4) nemám doloženo. Stejně tak není doloženo, zda byla modernizace vozu provedena v ATECO v pražských Bubnech či v DPOV v Přerově.
|
Pozorování provozu vozů: Patrik Trnčák (PT), Petr Študent (PŠ), Piotr Kilanowski (PK), Aleš Vávra (AV).