Vozy služební a služební s poštovním oddílem
Vozy služební
Vozy služební s poštovním oddílem
Úmluva RIC sice pro písmeno označení řady "D" uvádí výklad "zavazadlový vůz", ale zde se budu držet zažitého původního názvosloví "služební vůz".
Výroba Smíchov 1955 (vůz řady Da)nahoru
Vagónka Tatra Smíchov vyrobila v roce 1955 prototyp služebního vozu nové konstrukce.
(1.) Da 1955 (7100)
Řada vozu: Da |
Číselné označení vozu 50 54 99-18 |
Kód řady KOV: (442) |
Typové označení KOV: D |
||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl, 2 uzavíratelné celní oddíly a zavazadlový oddíl, 3 sklopná sedadla, topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||
Výrobce:Tatra Smíchov, Praha, ČR | Rok výroby: 1955 | Počet vyrobených vozů: 1 (6-5100) | |||||||||
Vývoj označení řady vozu: Da | |||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 6-5100 | 19xx: 7110 | 1967: 50 54 99-18 | |||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||
Akt.: 2017-10-08 Vzhled a konstrukce vozu vychází z koncepce podoby nových železničních vozů vyráběných pro ČSD v 50. letech, řady Cai (později změněna na řadu Bai). Záměrem bylo odvodit od stanovené koncepce služební a poštovní vozy, avšak nakonec byl ve vagónce Tatra Smíchov postaven jen služební vůz zařazený do zkušebního provozu pod označením Da 6-5100. Navíc v té době došlo k rozhodnutí, že sériovou výrobu převezme vagónka v německém Budyšíně. Číselné označení vozu bylo v roce 1957 změněno na 7110. Vůz byl vybaven třemi dvoudílnými posuvnými dveřmi v obou bočnicích a ve služebním oddíle měl vlakvedoucí okno s vyhlídkou. Nástupní dveře byly jen na jednom konci vozu, avšak čelní průchozí dveře byly na obou koncích vozu. Na nástupní prostor navazoval služební oddíl pro vlakvedoucího a dále následoval postranní průchod kolem dvou uzavíratelných celních oddílů, vůz byl tedy předurčen pro mezinárodní provoz. Za celními oddíly se nacházel 11 m dlouhý zavazadlový oddíl. V novém číselném schématu z roku 1967 dle "Seznamu čísel vozů osobní dopravy v převodu do nového označení, díl. I. čtynápravové" vydaném v roce 1968 vůz obdržel označení 50 54 99-18 006-5. Kontrolní číslice ale "nesedí", měla by být správně 3. Domníval jsem se že šlo o překlep v seznamu, ale v materiálu Ústřední zúčtovny vozů z roku 1977 je označení 99-18 006-5 uvedeno rovněž. Je možné, že se vozu dala pro odlišení od budoucího totožného přeznačení vozu Da 7167 nesprávná kontrolní číslice?. Pro zajímavost doplňuji, že původně se pro tento vůz uvažovalo o čísle 50 54 99-18 596-3; toto číslo bylo uvedeno v předchozím vydání zmíněného seznamu z roku 1967, které ale bylo zrušeno a nahrazeno vydáním z roku 1968. Ke snímku pořízeném v letech 1998–2001 doplňuji, že kromě odstraněných vyhlídek byla uvnitř vozu zachována chodbička a celmí oddíly. V jednom z celních oddílů byl stabilně umístěn motor Slavia S 110 s generátorem zajišťující náhradní zdroj energie na místě nehod. Do Zlonic byl vůz poslán za účelem muzeálního zachování. Z tohoto záměru však sešlo, další osud vozu není doložen. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1977)
|
Výroba Bautzen 1957–1962 (vozy původní řady Da)nahoru
Vagónka Bautzen dodala v letech 1957–1962 k ČSD služební vozy řady Da ve dvou provedeních:
7111 až 7160 ... 1957–1958, vozy s celními oddíly
7161 až 7610 ... 1957–1962, vozy bez celních oddílů
(2.) Da 1957–1958 (7111–7160)
Řada vozu: D |
Číselné označení vozu 50 54 99-10 |
Kód řady KOV: 950 |
Typové označení KOV: D 57 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl, 2 uzavíratelné celní oddíly a zavazadlový oddíl, 3 sklopná sedadla, topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1957–1958 (1957: 7111–7150; 1958: 7151–7160) | Počet vyrobených vozů: 50 (7111–7160) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Da | 1983: D | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 7111–7160 | 1967: 51 54 99-10 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 99-10 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2021-09-26 Po rozhodnutí předat sériovou výrobu služebního vozu řady Da do vagónky Bautzen došlo v první řadě k dodávce série služebních vozů s celními oddíly (pravděpodobně však docházelo k prolínání dodávek obou variant). V předané výkresové dokumentaci z Tatry Smíchov provedla budyšínská vagónka jen nepatrné úpravy, např. podélníky pod posuvnými dveřmi opatřila prolisy, což prototyp neměl. Půdorys vozů byl zcela shodný s půdorysem prototypového vozu. Vozy byly označeny čísly 7111 až 7160, v přečíslovacím seznamu z roku 1968 je přeznačení na 12místné číselné označení v intervalu 51 54 99-10 uvedeno pro 46 vozů. Pro zajímavost doplňuji, že původně se pro vozy tohoto provedení uvažovalo o intervalu 51 54 99-80. V následujícím přehledu uvádím oproti stránkám s jinými typy vozů i vozy, které svůj provoz ukončily na Slovensku. Podle dostupných informací bylo několik vozů vyčleněno na přepravu spěšnin, přičemž vozy dostaly číselné označení 50 56 99-00. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: Poznatky o úplném vyřazení vozu z provozu zatím chybí. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2001)
|
(3.) Da 1957–1962 (7161–7610)
Řada vozu: D950 |
Číselné označení vozu 50 54 99-18 |
Kód řady KOV: 950 |
Typové označení KOV: D 57 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz, konstrukční typ ?, typ vozu 550, vůz rozdělen na služební oddíl a zavazadlový oddíl, 3 sklopná sedadla, topení parní nízkotlaké a odporové, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1957–1962 (1957: 7161–7200; 1958: 7200–7210; 1959: 7211–7335; 1960: 7336–7490; 1961: 7491–7555; 1962: 7556–7610) | Počet vyrobených vozů: 450 (7161–7610) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Da | 1983: D | 2009: D950 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 7161–7610 | 1967: 51 54 99-18 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 99-18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2024-08-10 ČSD odebraly celkem 450 služebních vozů v provedení bez celních oddílů pro vnitrostátní provoz. Půdorys tak byl rozdělen na služební oddíl a na zavazadlový oddíl, který měřil 18 m. Elektrické topení bylo pouze na napětí 3000 V. Počínaje vozem 7311 zmizely výřezy v rozích střechy a toulcové návěstní držáky, u vstupních dveří (které se nyní začaly otevírat směrem ven) odpadlo jedno madlo. Vozy byly označeny čísly 7161 až 7610, v přečíslovacím seznamu z roku 1968 je přeznačení na 12místné číselné označení v intervalu 51 54 99-18 uvedeno pro 444 vozů. Údaje o ukončení provozu vozů této řady nemám zatím podchycené, z datumů rušení vozů usuzuji že provoz vozů byl ukončen patrně v letech 1998–2000. Řadu těchto vozů jako provozní "držel" od té doby pouze jediný vůz 146 vedený pod DHV Lužná u Rakovníka. V dubnu 2010 byl uložen do depozitáře NTM Praha v Chomutově. Dne 16. 6. 2021 byla mezi ČD a NTM uzavřena kupní smlouva, na jejímž základě se vůz 146 stal majetkem NTM Praha. Bezesporu velmi zajímavým střípkem v historii železniční dopravy se stala úprava jednoho vozu řady Da, konkrétně Da 7480, na vůz řídicí. Stalo se tak již v roce 1966, kdy se pod taktovkou tehdejšího Ministerstva dopravy ČSSR na trati Plzeň – Horažďovice předměstí prováděl Výzkumný ústav dopravní zkoušky k problematice sunutí souprav traťovými rychlostmi - zda a za jakých podmínek by byl provoz řídicích vozů možný. A k ověření posloužil vůz Da 7480. Jeho jedno čelo bylo přebudováno na řidičské stanoviště, čelo bylo zneprůchodněno (to už vozu zůstalo až do konce jeho existence) a upraveno; přesná podoba upraveného čela vozu není doložena. Na zkušební soupravu byla nasazena lokomotiva S 489.0020 vybavená z výroby VKV radiostanicí, jež byla pro fonické spojení osazena též na řidičském stanovišti vozu Da 7480. Fotografii zkušebního vlaku mohou zájemci nalézt v časopise Dráha 7/2000. Úpravu vozu pravděpodobně provedly dílny ČSD v Plzni. Po ukončení zkoušek (mimochodem jejich výsledek byl negativní, provoz řídicích vozů nebyl povolen) se vrátil ke své běžné službě na rameni Plzeň G. n. – Praha-Smíchov. Za informace děkuji Ing. Bohumilu Pokornému a Ing. Martinu Hejlovi. Vývoj označení vozu 7439 je uveden na stránce vozů salonních a společenských, položka (20.). V následujícím přehledu uvádím oproti stránkám s jinými typy vozů i vozy, které svůj provoz ukončily na Slovensku. Publikace "Slovenské železnice" od Ladislava Kuruce uvádí, že k 1. 1. 2001 bylo ve stavu ŽSR 14 vozů řady D s číselným označením 50 56 99-18. Dále podle dostupných informací bylo několik vozů vyčleněno na přepravu spěšnin, přičemž vozy dostaly číselné označení 50 56 99-08. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2021)
|
Výroba Bautzen 1974 (vozy původní řady Dsa)nahoru
Další služební vozy nakoupily ČSD ve východoněmecké vagónce v Budyšíně v roce 1974. Jednalo se o 100kusovou sérii řady Dsa konstrukčního typu Y/B70.
(4.) Dsa 1974
Řada vozu: Ds952 |
Číselné označení vozu 50 54 95-40 |
Kód řady KOV: 952 |
Typové označení KOV: Ds |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s postranní uličkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl, zavazadlový oddíl a celní prostor, 1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1974 | Počet vyrobených vozů: 100 (000–099) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: Dsa | 1983: Dms | 1990: Ds | 2009: Ds952 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 95-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 95-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provozované vozy v současnosti u ČD: 006, 015, 018, 031, 033, 036, 040, 080–084, 090, 096 |
Současný počet provozovaných vozů u ČD: 14 | Vozy jsou provozovány v domovských stanicích: Bohumín, Brno hl. n., České Budějovice, Lužná u Rakovníka, Plzeň hl. n., Praha hl. n. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-12-03 V roce 1974 ČSD odebraly celkem 100 služebních vozů určených ke služební potřebě vlakvedoucího a k přepravě zavazadel. Na rozdíl od dřívějších typů služebních vozů (či služebních vozů s poštovním oddílem) mají vozy této řady postranní průchozí chodbičku. Režim 51 pro mezinárodní provoz byl vozům odjímán průběžně (některé vozy měly režim 51, poté 50 a pak znovu 51), definitivně pak v roce 2003 na základě výnosu Odboru kolejových vozidel GŘ ČD č. j. 52/03-12/1-Ba ze dne 18. 11. 2003. Důvodem byla absence blokování otevření nástupních dveří za jízdy vlaku. V Kartotéce osobních vozů měly vozy s režimem 51 typové označení Ds RIC a kód 949. V následujícím přehledu uvádím oproti stránkám s jinými typy vozů i vozy, které přešly na Slovensko. Publikace "Slovenské železnice" od Ladislava Kuruce uvádí, že k 1. 1. 2001 bylo ve stavu ŽSR 29 vozů řady Ds s číselným označením 50 56 95-40. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: Provoz vozů v letech 2022–2023 (stav 21. 11. 2023):
|
Úprava vozů řady Ds Post (vozy řady Ds Post)nahoru
14 služebních vozů s poštovním oddílem původní řady DFsa (Bautzen 1976) bylo v roce 1998 přeznačeno na vozy služební.
(5.) DsPost 1976 - úprava 1998 (ex Ds Post)
Řada vozu: Ds Post953 |
Číselné označení vozu: 50 54 92-40 |
Kód řady KOV: 953 |
Typové označení KOV: Ds Post |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s postranní uličkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl a zavazadlový oddíl, 1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V Úprava vozů původní řady DFsa (Bautzen 1976). |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Úprava: ? | Rok úpravy: 1998 | Počet upravených vozů: 14 (035, 037–038, 041, 043–044, 046, 057–059, 061–064) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: Ds Post [viz kód (445)] | po úpravě (1998): Ds Post | 2009: Ds Post953 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 50 54 91-40 [viz kód (445)] | po úpravě (1998): 50 54 92-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozů:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2022-04-18 Služební vozy s poštovním oddílem původní řady DFsa, po roce 1990 nesoucí označení Ds Post, přestaly být patrně v první polovině 90. let využívány pro poštovní účely. V roce 1998 bylo celkem 14 vozů pořadových čísel 035, 037–038, 041, 043–044, 046, 057–059 a 061–064 prohlášeno za vozy služební. Písmenné označení řadou Ds Post zůstalo stejné, číselné označení 5. až 8. číslice se změnilo z 91-40 na 92-40. Vozy přešly pod kód 953. Úpravy ve voze patrně neproběhly žádné. Na rozdíl od vozů současné řady Ds952, které mají zavazadlový oddíl vcelku, zůstala ve vozech řady Ds Post953 zavazadlová část a bývalá poštovní část oddělená přepážkou, tzn. že do prostoru bývalé poštovní části lze ze zavazadlové části přejít jen postranní chodbičkou, tedy musí se projít dvoje dveře (plus "lítačky" na chodbě). To byl patrně důvod, proč vozy řady Ds Post953 byly z provozu vyřazeny, zatímco řada Ds952 se používá dál. Byť v Kartotéce osobních vozů nesly vozy po přeznačení stále řadu Ds Post, resp. od roku 2009 Ds Post953, v praxi se na bočnicích vozů uváděla jen řada Ds, od roku 2009 (v lepším případě) Ds953. Posledním provozním vozem se stal vůz 035 domovské stanice Hradec Králové hl. n., naposledy byl v provozu nasazen 6. 5. 2017. Provoz vozů v letech 2013–2019 (stav 19. 9. 2021): ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2021–2022)
|
Výroba Bautzen 1961 (vozy původní řady DFa)nahoru
Vagónka Bautzen dodala v roce 1961 k ČSD sérii 35 služebních vozů s poštovním oddílem řady DFa.
(6.) DFa 1961 (8015–8049)
Řada vozu: D Post |
Číselné označení vozu 50 54 91-18 |
Kód řady KOV: 951 |
Typové označení KOV: D Post 61 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s poštovním oddílem, konstrukční typ ?, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl, zavazadlový oddíl, výpravnu závěrů a výpravnu uzávěrů, 3 sklopná sedadla, topení parní nízkotlaké a odporové + kamna na uhlí ve výpravně uzávěrů, povolená provozní rychlost 120 km/h, podvozek pensylvánský |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1961 | Počet vyrobených vozů: 35 (8015–8049) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: DFa | 1983: D Post | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 8015–8049 | 1967: 51 54 91-18 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 91-18 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-21 ČSD odebraly celkem 35 služebních vozů s poštovním oddílem. Vůz sice nevyhovoval předpisům RIC a MC, ale režim 51 obdržel s podmínkou, že elektrické topení nebude používáno na tratích, kde se užívá jiné napětí než 3000 V. Služební a poštovní část vozu je propojena posuvnými dveřmi, takže v případě potřeby bylo možno využít zavazadlový prostor pro poštovní zásilky a naopak poštovního skladiště pro přepravu zavazadel. Vozy byly označeny čísly 8015 až 8049, v přečíslovacím seznamu z roku 1968 je přeznačení na 12místné číselné označení v intervalu 51 54 91-18 uvedeno pro 34 vozů. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: Poznatky o úplném vyřazení vozu z provozu zatím chybí. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2000)
|
Výroba Bautzen 1972 (vozy původní řady DFa)nahoru
Další, rovněž 35kusová, série služebních vozů s poštovním oddílem pocházela také z vagónky Bautzen, jednalo se o konstrukční typ Y/B.
(7.) DFa 1972
Řada vozu: D Post954 |
Číselné označení vozu 50 54 91-40 |
Kód řady KOV: 954 |
Typové označení KOV: D Post 954 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s poštovním oddílem, konstrukční typ Y/B, typ vozu ?, vůz rozdělen na služební oddíl, zavazadlový oddíl, skladiště a úřadovnu, 1 sklopné sedadlo, topení parní nízkotlaké a odporové + teplovzdušné naftové v poštovní části, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V, vůz je neprůchozí |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1972 | Počet vyrobených vozů: 35 (000–034) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: DFa | 1983: Dm Post | 1990: D Post | 2009: D Post954 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 91-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 91-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-05-21 Po 11 letech od dodávky 35kusové série vozů řady DFa zakoupily ČSD dalších 35 vozů řady DFa, tentokrát již konstrukčního typu Y/B. V popisu vozu se uvádí, že vůz je určený k služebním účelům vlakvedoucího, k přepravě zavazadel a k přepravě a třídění poštovních zásilek v rychlíkovém provozu. Služební a poštovní část vozu je propojena posuvnými dveřmi, takže v případě potřeby bylo možno využít zavazadlový prostor pro poštovní zásilky a naopak poštovního skladiště pro přepravu zavazadel. Přechod na režim 50 (vnitrostátní provoz) postihl drtivou většinu vozů. Poznatky o postupném vyřazování vozů z provozu chybí, ale předpokládám, že k masivnějšímu odstavení vozů této řady došlo na začátku 90. let nebo nejpozději v polovině 90. let. Jediným vozem, který odolával zrušení, byl vůz 032. Tento vůz byl zrušen až v letech 2009–2010, ve dnech 16./17. 5. 2012 byl zařazen do konvoje vozidel určených do šrotu, v trase Praha - Třinec jej přepravil dopravce ODOS. Z KOV byl vůz vyjmut 8. 6. 2012. Boky vozů byly opatřeny nápisem ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA, v roce 1993 došlo ke změně nápisu na ČESKÁ POŠTA. V 70. letech se prováděly zkoušky elektropneumatické brzdy na vozech Ba 51 54 20-41 080 až 089, ABa 51 54 39-10 274 až 278 a DFa 51 54 91-40 022 a 024 (mimo jiné se tyto vozy vyznačovaly žlutým podélným pruhem na vozové skříni), více v tomto článku. V následujícím přehledu uvádím oproti stránkám s jinými typy vozů i vozy, které svůj provoz ukončily na Slovensku. Publikace "Slovenské železnice" od Ladislava Kuruce uvádí, že k 1. 1. 2001 byly ve stavu ŽSR 4 vozy řady Dr s číselným označením 50 56 95-40. V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy: ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2012)
|
Výroba Bautzen 1976 (vozy původní řady DFsa)nahoru
V roce 1976 pořídily ČSD u východoněmecké vagónky v Budyšíně 30 služebních vozů s poštovním oddílem a s podélnou uličkou. Tyto vozy se staly dodnes posledními služebními vozy (s případným poštovním oddílem) klasické stavby, které ČSD pořídily.
(8.) DFsa 1976
Řada vozu: Ds Post |
Číselné označení vozu 50 54 91-40 |
Kód řady KOV: (445) |
Typové označení KOV: Ds Post |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Charakteristika vozu: čtyřnápravový služební vůz s poštovním oddílem s postranní uličkou, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.762, vůz rozdělen na služební oddíl, zavazadlový oddíl, skladiště a úřadovnu, 1 sklopné sedadlo, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo | Rok výroby: 1976 | Počet vyrobených vozů: 30 (035–064) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj označení řady vozu: DFsa | 1983: Dms Post | 1990: Ds Post | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 91-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 91-40 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Obrázek vozu: |
Fotografie vozu:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Akt.: 2023-08-06 Dalších 30 služebních vozů s poštovním oddílem si ČSD pořídily v roce 1976. Vozy této řady navázaly na předchozí řadu DFa z roku 1972 s tím rozdílem, že se podél vozu nachází postranní ulička po vzoru služebních vozů řady Da z roku 1974. V popisu vozu se uvádí, že vůz je určený k služebním účelům vlakvedoucího, k přepravě zavazadel a k přepravě a třídění listovních a balíkových zásilek v rychlíkovém provozu. Služební a poštovní část vozu byla oddělena pevnou příčkou, takže případné využití zavazadlového prostoru pro poštovní zásilky a naopak poštovního skladiště pro přepravu zavazadel bylo komplikované (zavazadla či poštovní zásilky se musely přenášet přes chodbu). Část vozů změnila v průběhu let režim 51 (mezinárodní provoz) na 50 (vnitrostátní provoz). Údaje o využívání vozů Československou poštou, resp. Českou poštou prozatím nemám podchycené, usuzuji že k poštovním účelům se vozy používaly do první poloviny 90. let. Celkem 14 vozů pořadových čísel 035, 037–038, 041, 043–044, 046, 057–059 a 061–064 bylo v roce 1998 prohlášeno za vozy služební a přešly pod kód 953. Boky vozů byly opatřeny nápisem ČESKOSLOVENSKÁ POŠTA, v roce 1993 došlo ke změně nápisu na ČESKÁ POŠTA. V roce 1993 při rozdělení ČSD na železniční společnosti ČD a ŽSR připadlo 10 vozů pořadových čísel 047–056 slovenské straně. V následujícím přehledu uvádím oproti stránkám s jinými typy vozů i vozy, které svůj provoz ukončily na Slovensku. Publikace "Slovenské železnice" od Ladislava Kuruce uvádí, že k 1. 1. 2001 bylo ve stavu ŽSR 5 vozů řady Dsr s číselným označením 51 56 95-40. ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1998)
|