PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
---|
2023-11-19 | Popis JŘ 2023/2024. Upřesnění inventárního počtu a konkrétních čísel lokomotiv, a dále aktualizaci jejich snímků očekávejte na začátku platnosti JŘ 2023/2024. |
Lokomotivy řady 714 jsou známé též pod přezdívkou "lachtan" nebo "veselá kráva". Jedná se o rekonstrukci lokomotiv řady 735, původně označených jako řada T 466.0. Rekonstrukce prvních dvou lokomotiv řady 735 proběhly v letech 1992–1993, přičemž nově vzniklé lokomotivy řady 714 si ponechaly původní kabinu i kapotáž. Další rekonstruované lokomotivy už mají původní pouze rám s podvozky; ostatní vybavení, kabina a kapotáž jsou nové.
Lokomotivy řady 714 se dělí na řady 714.0 a 714.2. Rozdíl je v nápravovém tlaku - lok. ř. 714.0 mají nápravový tlak 16 t (kromě prvních dvou lokomotiv 714.001 a 714.002, u nichž je nápravový tlak 14 t), kdežto u lok. ř. 714.2 nápravový tlak činí 15 t. Z dostupných přehledů se mělo jednat o rekonstrukci minimálně 76 lokomotiv řady 735 na řadu 714: 714.001 až 714.029, 714.201 až 714.231 a 714.301 až 714.318. Rekonstrukce a dodávky lokomotiv řady 714 probíhaly v letech 1994–1996 normálně, zlom nastal počátkem roku 1997. V této době byly k ČD dodány všechny lokomotivy řady 714.0 a z řady 714.2 lokomotivy po stroj 714.223. Lokomotivy 714.224 až 714.231 stihly provedení zkušební jízdy, ale již bez převzetí Českými dráhami. Na ČKD totiž vydal finanční úřad exekuční výměr kvůli nezaplaceným daním z prodeje posledních 200 lokomotiv ČME 3T do bývalého Sovětského svazu. Po mnoha peripetiích se k ČD nakonec lokomotivy 714.224 až 714.231 dostaly, ale až v letech 2004–2005. Zbývajících 18 lokomotiv s předpokládanými čísly 714.301 až 714.318 nebylo nikdy dokončeno.
Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly lokomotivy řady 714 osobní dopravě.
Pro úplnost uvádím počet vyrobených "pilštyků". V TSM Martin byly v roce 1971 vyrobeny stroje prototypy T 466.0001 a T 466.1001. Následovala série T 466.0002 až T 466.0298 a pro průmysl T 466.0501 až T 466.0506.
V Regionálním pracovišti provozu Brno je soustředěno 8 lokomotiv řady 714, z nichž je 1 turnusována. Oproti předešlému JŘ je inventární a turnusovaný počet lokomotiv stejný. Lokomotivy se nachází v pracovišti provozu Maloměřice, strojní stanici Znojmo a Havlíčkův Brod.
V PP Maloměřice je 6 lokomotiv (do 28. 5. 2023 zde bylo 7 lokomotiv) řady 714, z toho turnusovaná je 1.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0169 |
1994/16715 |
92 54 2 714.004-9 |
modročervený nátěr |
2023-04-22 |
T 466.0232 |
1995/16732 |
92 54 2 714.007-2 |
modročervený nátěr; odstavena - závada na jímkách |
2023-03-29 |
T 466.0097 |
1995/16835 |
92 54 2 714.016-3 |
modročervený nátěr; zrušena |
2021-06-16 |
T 466.0206 |
1996/16882 |
92 54 2 714.028-8 |
modročervený nátěr |
2022-12-11 |
T 466.0039 |
1995/16807 |
92 54 2 714.204-5 |
modročervený nátěr |
2023-04-12 |
T 466.0179 |
1996/16891 |
92 54 2 714.210-2 |
deponie SS Veselí nad Moravou |
2022-12-11 |
Turnusová skupina 758 představuje práci na 5. staniční záloze v ŽST Brno hl. n. Stanoviště má na odstavném nádraží B. Vykonává jízdy mezi odstavnými nádražími B, F a osobním nádražím, provádí přestavné jízdy na Brno dolní n. a na myčku v Horních Heršpicích, a je obsazena nepřetržitě:
714 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
BNO HN 00:00 - 24:00 5. staniční záloha |
BNO HN 00:00 - 24:00 5. staniční záloha |
BNO HN 00:00 - 24:00 5. staniční záloha |
SS Znojmo má ve stavu 1 lokomotivu řady 714, bez turnusování. Nasazení této lokomotivy nastane jen v případě potřeby převozu vozidel ze/do Znojma, případně při výpadku souprav s heršpickými motorovými vozy řady 842 a 854 nebo znojemských motorových jednotek řady 814.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0212 |
1996/16892 |
92 54 2 714.211-0 |
KRASOMILA; odstavena - závada na spalovacím motoru |
2023-10-09 |
Ve strojní stanici Havlíčkův Brod se nachází 1 lokomotiva bez turnusování. Jedná se o náhradu za někdejší lokomotivu řady 742, jež zde byla deponována.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
T 466.0187 |
1996/16914 |
92 54 2 714.223-5 |
modročervený nátěr |
2023-05-30 |
Dne 8. 10. 2021 odjíždí ze zastávky Radňovice vlak Os 14908 vedený mimořádně v soupravě s "lachtanem" 714.004 a přípojnými vozy BDtax782 113 + Btax780 106 + Btax780 099. Autor snímku Peťo Káčer. V ŽST Brno hl. n. na odstavném nádraží A byla 15. 5. 2021 zachycena lokomotiva 714.007 vykonávající službu na 5. staniční záloze. Autor snímku Jakub Matějka. Stav lokomotivy 714.016 navržené na zrušení byl zachycen v Brně-Maloměřicích dne 15. 8. 2022. Autor snímku Jakub Matějka. |
Dne 4. 6. 2022 projíždí mezi ŽST Blažovice a zastávkou Ponětovice "lachtan" 714.204, který se jako vlak Sv 11886 vrací po téměř dvouměsíční deponii v SS Veselí nad Moravou do Brna-Maloměřic. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4515 v čele s lokomotivou 714.210 se dne 24. 7. 2019 rozjíždí v Hrušovanech nad Jevišovkou-Šanově. Autor snímku David Prause. "Lachtan" 714.211 s přípojným vozem Btx763 50 54 28-29 006-6 mezi ŽST Kojetice na Moravě a zastávkou Šebkovice dne 28. 12. 2018 jedoucí jako Os 24809. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023