PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
---|
2023-11-19 | Popis JŘ 2023/2024. Upřesnění inventárního počtu a konkrétních čísel motorových vozů, a dále aktualizaci jejich snímků očekávejte na začátku platnosti JŘ 2023/2024. |
Motorové vozy řady 854 vznikly rekonstrukcí řady 852 a 853. Připojuji několik údajů o historii těchto vozů.
Potřeba motorových vozů jak pro vnitrostátní, tak pro mezinárodní provoz vznikla v 60. letech minulého století. Pro mezinárodní provoz byla vyvinuta a vyrobena série motorových vozů řady M 296.1 a pro vnitrostátní provoz řada M 296.2. Nejprve byly vyrobeny vozy M 296.2001 - M 296.2025 (prosinec 1968 - únor 1969), následovaly vozy M 296.1001 - M 296.1010 (březen - duben 1969) a konečně M 296.1011 - M 296.1035 (listopad 1970 - leden 1971). Není bez zajímavosti, že motorové vozy řady M 296.2 se objevovaly i v Brně. Jednalo se o českobudějovické vozy, které do Brna zajížděly na rychlících. Ve stavu LD České Budějovice se tehdy vyskytovaly vozy M 296.2002, 016 a 018 až 025.
Neuspokojivý stav motorových vozů mezitím přeznačených na řadu 852 (ex M 296.2) a 853 (ex M 296.1) vedl v roce 1996 k rozhodnutí zkušební remotorizace, pro náhradu dosavadního motoru byl vybrán motor Caterpillar 3412 E DI-TA. První vůz řady 854 byl vystaven na podzim 1997 na strojírenském veletrhu v Brně. Na motorových vozech došlo i k jiným úpravám, které se navíc vůz od vozu liší a jejich popis není smyslem této stránky. Zájemcům doporučuji např. webové stránky www.854foto.net. Rekonstrukce vozů pokračovala a trvala do roku 2006.
Vozy prošly přeznačením tak, že rekonstruované vozy řady 852 obdržely označení 854.2 s původním pořadovým číslem (které je shodné i s původním pořadovým číslem, kdy byly vozy ještě označeny M 296.2). Rekonstruované vozy řady 853 dostaly obdobně označení 854.0.
V bývalém DKV Brno začaly vozy řady 854 jezdit od konce roku 2006. V Regionálním pracovišti provozu Brno se nachází 24 motorových vozů, z nichž 16 je turnusovaných. Ve srovnání s minulým JŘ je inventární a turnusovaný počet motorových vozů stejný.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
M 296.1002 |
1969/70320 |
95 54 5 854.002-3 |
odstaven - po násilném poškození (střet s automobilem) |
2023-07-10 |
M 296.1007 |
1969/70325 |
95 54 5 854.007-2 |
|
2023-03-06 |
M 296.1009 |
1969/70327 |
95 54 5 854.009-8 |
|
2023-03-12 |
M 296.1012 |
1970/72195 |
95 54 5 854.012-2 |
ZUZKA |
2023-10-04 |
M 296.1013 |
1970/72196 |
95 54 5 854.013-0 |
PAVLÍNKA |
2023-06-24 |
M 296.1014 |
1970/72197 |
95 54 5 854.014-8 |
ALENKA |
2023-03-28 |
M 296.1020 |
1970/72203 |
95 54 5 854.020-5 |
KRAKONOŠ |
2023-09-02 |
M 296.1022 |
1970/72205 |
95 54 5 854.022-1 |
|
2023-09-11 |
M 296.1023 |
1970/72206 |
95 54 5 854.023-9 |
LUCKA |
2023-09-16 |
M 296.1024 |
1970/72207 |
95 54 5 854.024-7 |
|
2023-10-27 |
M 296.1025 |
1970/72208 |
95 54 5 854.025-4 |
|
2023-10-25 |
M 296.1026 |
1970/72209 |
95 54 5 854.026-2 |
JANA |
2022-12-11 |
M 296.1028 |
1970/72211 |
95 54 5 854.028-8 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2023-10-04 |
M 296.1030 |
1970/72213 |
95 54 5 854.030-4 |
EDITA; odstaven - závada na nápravové převodovce |
2022-06-28 |
M 296.1033 |
1970/72216 |
95 54 5 854.033-8 |
|
2023-03-21 |
M 296.2001 |
1968/70294 |
95 54 5 854.201-1 |
|
2022-12-11 |
M 296.2002 |
1968/70295 |
95 54 5 854.202-9 |
|
2022-12-21 |
M 296.2003 |
1968/70296 |
95 54 5 854.203-7 |
|
2023-10-05 |
M 296.2006 |
1968/70299 |
95 54 5 854.206-0 |
|
2022-12-11 |
M 296.2007 |
1968/70300 |
95 54 5 854.207-8 |
odstaven - závada na hydrodynamické převodovce |
2023-10-12 |
M 296.2009 |
1968/70302 |
95 54 5 854.209-4 |
odstaven - závada na hydrodynamické převodovce |
2023-11-01 |
M 296.2016 |
1968/70309 |
95 54 5 854.216-9 |
odstaven - závada na spalovacím motoru |
2023-03-09 |
M 296.2018 |
1968/70311 |
95 54 5 854.218-5 |
|
2023-08-26 |
M 296.2022 |
1968/70315 |
95 54 5 854.222-7 |
|
2023-03-24 |
Pro motorové vozy řady 854 je sestaveno pět turnusových skupin 863, 864, 867, 868 a 869. Motorové vozy 854 ve srovnání s minulým JŘ mizí z úseku Brno hl. n. - Brno-Královo Pole. Výčet tratí s jejich pravidelným nasazením je následující:
240 Brno - Třebíč;
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
246 Znojmo - Břeclav;
248 Znojmo - Šatov;
251 Brno - Šakvice;
252 Šakvice - Břeclav;
340 Brno - Uherské Hradiště;
341 Staré Město u Uherského Hradiště - Bojkovice město.
Turnusové skupiny 863 a 864 představují výkony pro 4 "motografy", tzn. soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + přípojný vůz řady Bdtn756 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
"Motografy" se i v tomto JŘ objevují výhradně na "vlárské" trati. První turnusová skupina 863 je třídenní a "motografy" dopravují osobní a spěšné vlaky mezi Brnem a Starým Městem u Uherského Hradiště.
"Vlára" je i tratí, na níž se výlučně vyskytuje i čtvrtý "motograf" zařazený do jednodenní turnusové skupiny 864. V pracovní dny dojede z Nesovic do Brna jako Os 4140 (v pondělí si tam napřed najede soupravově jako Sv 4191), následuje obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 4103 / 1764, odpoledne jede z Brna do Nemotic a zpět 4149 / 4150 a večer odjíždí do Nemotic jako Os 4155 a následně popojede jako Os 4156 do Nesovic. V pátek pokračuje na Os 4155 do Kyjova, v sobotu dopoledne provede obraty KYV 4101 UHE / 4133 KUE / 4132 UHE / 4110 BNO a pak jede večer jako Sp 1773 do Bojkovic. V neděli ráno zajede do Bojkovic města jako Os 14101 a dále jako Sp 1762 do Brna, následuje ještě obrat do Starého Města u Uherského Hradiště 1763 / 1768.
Motorové vozy řady 854 v turnusových skupinách 867 a 869 jezdí s přípojnými vozy, nikoli s vozy řídicími.
V turnusové skupině 867 jezdí 6 "katrů", kteří zajišťují především vozbu na trati Znojmo - Břeclav. V pracovní dny zde jezdí 5 motorových vozů, v sobotu a neděli dva, v neděli večer se přidá třetí "katr". Propojení s SS Horní Heršpice se děje po trati Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov (vlaky 1748 a 1743 v pracovní dny, 4418 v neděli). V pátek "katr" provede obrat z Brna do Starého Města u Uherského Hradiště na vlacích 1765 / 1770. O víkendech od konce března do konce září dopravuje motorový vůz vlaky Sp 1785 / 1786 "Expres Pálava-Podyjí" Brno hl. n. - Šatov a zpět.
Dvoudenní turnusová skupina 869 obsahuje obraty motorových vozů řady 854 v úseku Brno - Třebíč.
Turnusová skupina 868 je určena pro "motopsy", tedy soupravy ve složení motorový vůz řady 854 + řídicí vůz řady ABfbrdtn795.
"Motopsy" jezdí ve čtyřdenní turnusové skupině 868, vozba se odehrává výhradně v úseku Brno - Třebíč, "katry" zde dopravují osobní a spěšné vlaky. V pracovní dny jsou v provozu 4 motorové vozy, v nepracovní dny přes den jezdí 3 "katry".
Mezi ŽST Uherský Ostroh a zastávkou Ostrožská Nová Ves lázně projíždí dne 15. 4. 2020 vlak Os 4119 s motorovým vozem 854.002 na konci vlaku. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. 854.006 Těsně před zahájením stavebních prací - 13. 6. 2020 - byl v ŽST Střelice zachycen Os 4823 vedený motorovým vozem 854.007. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. 854.009 |
Mezi ŽST Šlapanice a zastávkou Ponětovice projíždí dne 6. 11. 2021 vlak Os 4117 řazený z řídicího vozu Bfbrdtn794 307, přípojného vozu Bdtn756 315 a z motorového vozu 854.012. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Os 4821 v čele s motorovým vozem "Pavlínka" 854.013 dne 13. 6. 2020 projíždí zastávkou Střelice dolní. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. 854.014 854.022 |
854.023 Mezi ŽST Třebíč a zastávou Třebíč-Borovina projíždí dne 21. 3. 2019 vlak Os 4810 vedený "Marcelkou" 854.024. Autor snímku Jan Zavadil. Motorový vůz 854.025 vjíždí dne 28. 5. 2022 s vlakem Os 4110 do ŽST Nemotice, na konci vlaku se nachází motorový vůz 854.024. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Motorový vůz 854.028 vjíždí dne 7. 1. 2022 do ŽST Veselí nad Moravou s vlakem Os 4113. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Motorový vůz 854.030 "Edita" dne 2. 4. 2020 byl zachycen v Hrušovanech nad Jevišovkou- Šanově s vlakem Os 4509. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Z důvodu momentálního poklesu provozních třídílných "Regionov" zaskočila při výluce v Křenovicích horním n. na zajištění vozby Sokolnice-Telnice - Křenovice horní n. souprava řazená ze dvou motorových vozů řady 854 s přípojným vozem řady Bdtn756. Dne 24. 8. 2021 odjíždí z ŽST Sokolnice-Telnice Os 11473 v sestavě 854.026+Bdtn756 313+ 854.033. Autor snímku Jakub Matějka. |
Dne 4. 6. 2022 byl mezi zastávkou Křenovice dolní nádraží a ŽST Blažovice zachycen Os 4118 sestavený z motorového vozu 854.202, přípojného vozu Bdtn756 301 a z řídicího vozu ABfbrdtn795 225. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Z Brankovic do Nemotic klesá Sp 1727 Javořina v čele s motorovým vozem 854.203. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 4. 6. 2022 projíždí mezi zastávkou Ponětovice a ŽST Blažovice Os 4115 sestavený z motorového vozu 854.206, přípojného vozu Bdtn756 316 a z motorového vozu 854.024. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Os 14815 sestavený z motorového vozu 854.209 a řídicího vozu ABfbrdtn795 225 byl 7. 11. 2020 zachycen mezi ŽST Bransouze a Okříšky. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Mezi zastávkou Křenovice dolní n. a ŽST Blažovice projíždí dne 15. 3. 2020 vlak Os 4116 v čele s motorovým vozem 854.216. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. Dne 14. 6. 2020 projíždí mezi zastávkami Střelice dolní a Troubsko motorový vůz 854.218 s řídicím vozem ABfbrdtn795 203 jako Os 4817. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík. |
Provoz v GVD: 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023