PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2015-11-21 | Popis GVD 2015/2016. |
2015-12-13 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2015/2016 a stavu vozidlového parku. |
2016-02-14 | Vložený vůz 060.008 je pro závadu na vlakovém topení od 15. 12. 2015 odstaven. |
2016-02-28 | Elektrická jednotka 560.007+560.008 je od 19. 2. 2016 odstavena pro netěsnosti na převodovce a transformátoru, 23. 2. 2016 odvezlo "eso" 362.123 elektrické vozy 560.007 do 560.008 na opravu do Pars nova Šumperk. |
2016-03-13 | Od 18. 2. 2016 je vložený vůz 060.008 opět provozní. |
2016-03-27 | Elektrické vozy 560.007+560.008 přivezla dne 12. 3. 2016 ze Šumperku do Brna lokomotiva 362.033, elektrická jednotka je od 16. 3. 2016 zpět v provozu. |
2016-04-10 | Z opravy EH se z Pars nova Šumperk vrátila do Brna elektrická jednotka 560.021+060.009+060.010+060.011+060.012+560.022, prozatím je ve stádiu zprovozňování, 6. 4. 2016 podnikla zkušební jízdu z Brna-Maloměřic do Křižanova a zpět. |
2016-05-15 | "Pantograf" 560.021+560.022 vyjel po opravě EH poprvé s cestujícími 1. 5. 2016 a je tak provozní. Od téhož dne je odstavena elektrická jednotka 560.027+560.028 z důvodu závady kompresoru na voze 560.027. |
2016-06-05 | Elektrická jednotka 560.027+560.028 vyjela 20. 5. 2016 do pravidelného provozu. |
2016-06-24 | Kvůli modernizaci II. a III. nástupiště v Brně hl. n. jsou od 11. 6. do 11. 9. 2016 obě turnusové skupiny změněny. Díky této změně po 6 letech vyjíždí alespoň na tři měsíce "pantografy" pravidelně na trať Brno - Břeclav. Pro více závad je od 6. 6. 2016 odstaven elektrický vůz 560.005. |
2016-07-17 | K výše uvedenému odstavení elektrického vozu 560.005 doplňuji, že od 6. 6. 2016 se odstavení týká celé jednotky, a to ve složení 560.005+060.331+ 060.332+060.403+060.419+560.006. V tuto chvíli se jeví jako pravděpodobné trvalé odstavení všech uvedených vozů s následným návrhem na zrušení. |
2016-08-10 | Dne 10. 8. 2016 byl navržen na zrušení elektrický vůz 560.002. Odstavené vložené vozy 060.331+060.332+060.419 se 18. 8. 2016 projely v rámci zkušební jízdy lokomotivy 242.234 z Brna-Maloměřic do Letovic a zpět; v této souvislosti doplňuji že vložené vozy 060.301+060.331+060.332+060.419 byly použity na zkušební jízdu lokomotiv z Brna-Maloměřic do Letovic a zpět předtím již dvakrát, a sice 28. 6. 2016 (242.246) a 1. 7. 2016 (362.027). |
2016-10-02 | Dne 15. 9. 2016 byl vydán výnos č. j. 58342/2016-O12, na základě něhož jsou zrušeny vozy 560.002, 060.422 a 060.423. |
2016-10-16 | Zrušené vozy 560.002, 060.422 a 060.423 byly ve stavu DKV Brno naposledy 11. 10. 2016, od následujícího dne jsou vedeny ve stavu DKV Česká Třebová. Jejich přeprava z Brna do České Třebové proběhla 10. 10. 2016 v soupravě Sv 213602, jejíž složení bylo vůbec celkově zajímavé: 754.016 + Bee272 50 54 20-38 021-2 + SammpN35 80 54 29-00 014-6 + 6 vozů B256 čísel 360-9 + 367-4 + 382-3 + 417-7 + 418-5 + 420-1 + DsPost953 50 54 92-40 061-7 + Ds952 50 54 95-40 032-5 + A150 50 54 19-46 009-0 + A150 50 54 19-46 127-0 + 560.002 + 060.422 + 060.423 + A02 99 54 95-74 247-1 + A13 99 54 95-77 117-3 + A02 99 54 95-74 249-7. |
2016-11-27 | Od 7. 11. 2016 je pro závadu na kompresoru odstaven elektrický vůz 560.004. Aktualizovány snímky elektrických jednotek 560.007+560.008 a 560.021+560.022. |
2016-12-11 | Elektrická jednotka 560.003+560.004 je od 8. 12. 2016 opět provozní. |
Dva prototypy elektrických jednotek byly pod označením SM 487.0 vyrobeny ve Vagónce Tatra Studénka v roce 1966. Jednalo se o třívozové soupravy v sestavě elektrický vůz + vložený vůz + řídicí vůz (SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0). Protože nebyly dodrženy nápravové tlaky, došlo k přeznačení jednotek na SM 488.0. Sériová výroba jednotek SM 488.0003 až SM 488.0034 proběhla v letech 1970–1971 u téhož výrobce, jednalo se o pětivozové jednotky.
Elektrické jednotky ř. 560 Českých drah byly do roku 2002 zpravidla provozovány v pětidílné sestavě, tedy se třemi vloženými vozy. Tato situace se v roce 2003 postupně změnila a výsledkem bylo sestavení drtivé většiny jednotek ř. 560 do šestidílné sestavy, tzn. se čtyřmi vloženými vozy. Počínaje GVD 2005/2006 se toto stalo pravidlem u všech jednotek. Pro možnost doplnění čtvrtého vloženého vozu do jednotek bylo do DKV Brno převedeno celkem 10 vložených vozů řady 063 dodaných v letech 1971–1978 k elektrickým jednotkám EM 488.0.
Při přípravě GVD 2009/2010 se zprvu uvažovalo o redukci jednotek o jeden vložený vůz, tedy zpět na pětidílnou sestavu 560 + 3x 060 + 560, odebrání vložených vozů mělo proběhnout počínaje vánočními svátky 2009. Avšak v polovině listopadu 2009 bylo rozhodnuto o ponechání stávajícího řazení, tedy se čtyřmi vloženými vozy řady 060. Takto řazené jednotky poskytují 416 míst k sezení.
V roce 2004 se na jednotkách začala v Pars nova a.s. Šumperk provádět modernizace jak v elektrické výzbroji, tak i v interiéru soupravy (textilní potahy na sedadlech), ze střechy ubyl jeden pantograf na každém elektrickém voze. Do roku 2008 prošly modernizací elektrické vozy 560.003+560.004, 560.007+560.008, 560.021+560.022, 560.023+560.024 a 560.025+560.026, vždy včetně příslušných vložených vozů řady 060. Dne 23. 3. 2009 se do Brna vrátila modernizovaná jednotka 560.027+560.028, a tím modernizace skončily. Po více jak roce, v letních měsících 2010, odjela do Šumperku ještě jednotka 560.009+560.010, avšak zde byla pouze odstavená, aniž by se na ní dělaly jakékoli modernizační práce.
Na podzim 2008, tedy v době kdy modernizace brněnských "pantografů" měly ještě svižné tempo, byla do Brna dopravena neprovozní jednotka slovenského dopravce ZSSK 560.015+560.019 se čtyřmi vloženými vozy s výhledem na provozování v DKV Brno. Z tohoto záměru však nakonec sešlo, vložené vozy Brno opustily v září 2012 a elektrické vozy 560.015+560.019 jsou nadále deponované v Maloměřicích, bez šance na zprovoznění, snad jako zdroje náhradních dílů pro ostatní jednotky.
V letech 2008–2009 DKV Brno svépomocí doplnilo na všechny elektrické vozy (tedy vyjma vozů 560.015 a 560.019) elektronické panely s vyznačením nácestných stanic, cílové stanice a označení linky IDS JMK, panely jsou umístěné v okně služebního oddílu. V roce 2012 započalo DKV Brno práce na úpravě mechanismu otevírání a zavírání dveří, postupně se tato úprava objevila na všech jednotkách, úpravy skončily v roce 2015. Samozřejmě se tyto práce podepsaly na disponibilním počtu jednotek, které mohly být nasazeny do provozu, případně mohla být některá z jednotek dočasně pětivozová.
Na jaře 2011 se upřesňovaly výhledy na další modernizace jednotek řady 560. V té době udělil Jihomoravský kraj kladné stanovisko k uvažovaným parametrům nových elektrických dvousystémových jednotek pro regionální dopravu. ČD vypsaly výběrové řízení na nové elektrické jednotky, které by mohly část "panťáků" nahradit, na jaře 2012. S ohledem na tuto situaci se představa o dalších modernizacích "pantografů" zúžila na jednotku 560.009+560.010 odstavenou v Šumperku a následnou modernizaci ještě jedné jednotky, avšak pouze ve třídilné verzi, tedy jen s jedním vloženým vozem.
Další vývoj nastal v roce 2013. Morální a fyzická zastaralost "pantografů" se projevovala čím dál víc. Do provozu bylo od začátku GVD 2012/2013 nasazeno v praxi místo sedmi jednotek pouze šest či pět, snad s výjimkou vánoc a několika dnů, kdy v jeden den jezdilo všech sedm jednotek zaráz. V létě 2013 bylo rozhodnuto že se sníží počet turnusovaných jednotek ze sedmi na pět. Výhledově by se tedy mělo udržovat 6 jednotek, které již dříve (2004–2009) prošly modernizací.
Dále bylo rozhodnuto o modernizaci jednotky stojící v Pars nova Šumperk od roku 2010. Avšak s tím, že se nebude jednat o elektrické vozy 560.009+560.010, ale o vozy 560.007+560.008 (tyto už ale modernizací prošly dříve). Odstavené vložené vozy 060.013 až 060.016 modernizací projdou, ale za přispění čtyř nemodernizovaných vložených vozů stažených z pravidelného provozu nebo odstavených v Brně, které poslouží jako zdroj náhradních dílů. Následně na konci října a
v první půlce listopadu 2013 odjely do Pars nova Šumperk elektrické vozy 560.007+560.008 a vložené vozy 060.001+060.054+060.406+060.407.
V roce 2014 došlo k vyřazení soupravy odstavené v Šumperku ze stavu DKV Brno, jednalo se o vozy 560.009+060.001+060.054+060.406+060.407+560.010 a také započalo nasazování nových elektrických jednotek řady 650 a 640 do provozu. V souvislosti s jejich postupným nasazováním poklesla turnusová potřeba jednotek řady 560 od července do října 2014 z 5 jednotek na 4, poté se turnusová potřeba opět vrátila na původních 5 turnusovaných jednotek. V prosinci 2014 odjela do Pars nova Šumperk na opravu EH jednotka 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+560.024, která se tak stala druhou jednotkou opravenou v rozsahu EH.
GVD 2014/2015 přinesl zaturnusovaní jen pro 4 elektrické jednotky řady 560, což by měl být na delší dobu ustálený stav. Během roku 2015 byl vyřazen ze stavu vozidel DKV Brno elektrický vůz 560.001. Vůz 560.002 zatím zůstal v Maloměřicích s brzkým výhledem na proces rušení. Z Pars nova Šumperk se v červnu 2015 vrátila druhá jednotka po opravě EH, a sice 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+560.024, opatřená červeno-krémovým "retro" nátěrem. Dokonce bylo rozhodnuto o modernizaci další elektrické jednotky a tak na září 2015 odjela na opravu EH do Šumperka třetí jednotka 560.021+060.009+060.010+060.011+060.012+560.022; zpět se vrátila v dubnu 2016 a v první květnový den začala vozit cestující.
V současném GVD 2015/2016 jsou turnusy sestaveny podobně jako v minulém GVD pro 4 elektrické jednotky řady 560. Na začátku června 2016 došlo po závadě na elektrickém voze 560.005 k odstavení obou elektrických vozů (tedy i 560.006) a čtyř vložených vozů 060.331+060.332+060.403+060.419. Výhled jejich dalšího nasazení do provozu je malý, spíše se dá předpokládat podání návrhu na zrušení uvedených vozů. K 15. 9. 2016 došlo ke zrušení elektrického vozu 560.002 a vložených vozů 060.422 a 060.423. Všechny tři vozy 10. 11. 2016 jely naposledy, a to z Brna na svůj hřbitov v České Třebové. Provozuschopných tedy v Brně zůstavá 6 "pantografů".
Osudy nemodernizovaných vozidel:
560.001: posledním vlakem s cestujícími se stal Os 4711 Letovice - Brno hl. n. dne 24. 8. 2013. Od té doby je vůz odstaven, někdy kolem 10. 7. 2014 byl podán návrh na jeho zrušení a 15. 10. 2014 byl zrušen. Dne 26. 4. 2015 byl odtažen na železniční hřbitov v České Třebové a do stavu DKV Česká Třebová přešel 27. 4. 2015;
560.002: vůz býval nasazován v případě oprav či neschopností jiných elektrických vozů, od 28. 4. 2015 je pro závadu na trakčním motoru a sběrači odstaven. Do provozu již nezasáhne a místo toho nastoupil proces rušení, 10. 8. 2016 byl podán návrh na zrušení. Poslední cestující se v tomto voze mohli svézt 22. 4. 2015 na Os 4018 z Křenovic hor. n. do Brna hl. n. Dne 15. 9. 2016 byl vůz zrušen a 10. 10. 2016 přepraven do České Třebové;
560.005+560.006: vozy byly provozní do 3. 6. 2016, kdy došlo k závadě, oba vozy jsou od tohoto dne odstavené a lze předpokládat podání návrhu na jejich zrušení;
560.015+560.019: vozy se nachází v PJ Maloměřice a čekají na návrh na zrušení;
060.003: vůz je provozní, býval nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, zatím naposledy jel s cestujícími 12. 5. 2016 v Os 4756 z Křenovic hor. n. do Brna hl. n.;
060.004: vůz je provozní, bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v roce 2016 se stabilizovalo jeho řazení v jednotce 560.003+560.004;
060.422: vůz je provozní a býval nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013, od 27. 10. 2014 do 30. 1. 2015 se nacházel v Olomouci. Dne 15. 9. 2016 byl vůz zrušen a 10. 10. 2016 přepraven do České Třebové;
060.423: vůz je provozní a býval nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013. Dne 15. 9. 2016 byl vůz zrušen a 10. 10. 2016 přepraven do České Třebové.
Lze tedy konstatovat, že ve stavu DKV Brno je 6 kompletních elektrických jednotek, tzn. že je stavu je 14 elektrických a 30 vložených vozů. Dále se v PJ Maloměřice nachází dva neprovozní elektrické vozy ex ZSSK. Turnusy jsou v tomto GVD sestaveny pro 4 jednotky.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 488.0003 |
1970/71552 |
94 54 1 560.003-6 |
AGÁTA |
2015-12-13 |
SM 488.0004 |
1970/71553 |
94 54 1 560.004-4 |
AGÁTA |
2016-12-08 |
SM 488.0005 |
1970/71554 |
94 54 1 560.005-1 |
odstaven - více závad |
2016-06-06 |
SM 488.0006 |
1970/71555 |
94 54 1 560.006-9 |
odstaven - více závad |
2016-06-06 |
SM 488.0007 |
1970/71556 |
94 54 1 560.007-7 |
KUBA; nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
SM 488.0008 |
1970/71557 |
94 54 1 560.008-5 |
ANČE; nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
SM 488.0015 |
1970/71584 |
94 54 1 560.015-0 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
SM 488.0019 |
94 54 1 560.019-2 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
|
SM 488.0021 |
1971/72628 |
94 54 1 560.021-8 |
VAŠEK; nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
SM 488.0022 |
1971/72629 |
94 54 1 560.022-6 |
EVA; nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
SM 488.0023 |
1971/72630 |
94 54 1 560.023-4 |
BAXI; červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
SM 488.0024 |
1971/72631 |
94 54 1 560.024-2 |
BAXI; červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
SM 488.0025 |
1971/72632 |
94 54 1 560.025-9 |
|
2015-12-13 |
SM 488.0026 |
1971/72633 |
94 54 1 560.026-7 |
|
2015-12-13 |
SM 488.0027 |
1971/72634 |
94 54 1 560.027-5 |
ŠEDÝ VLK |
2016-05-20 |
SM 488.0028 |
1971/72635 |
94 54 1 560.028-3 |
ŠEDÁ VLČICE |
2016-05-20 |
N 488.0003 |
1970/71539 |
94 54 1 060.003-1 |
|
2015-12-13 |
N 488.0004 |
1970/71540 |
94 54 1 060.004-9 |
|
2015-12-13 |
N 488.0007 |
1970/71517 |
94 54 1 060.007-2 |
|
2015-12-13 |
N 488.0008 |
1970/71518 |
94 54 1 060.008-0 |
|
2016-02-18 |
N 488.0009 |
1970/71519 |
94 54 1 060.009-8 |
nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
N 488.0010 |
1970/71520 |
94 54 1 060.010-6 |
nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
N 488.0011 |
1970/71521 |
94 54 1 060.011-4 |
nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
N 488.0012 |
1970/71522 |
94 54 1 060.012-2 |
nátěr "Najbrt" |
2016-05-01 |
N 488.0013 |
1970/71523 |
94 54 1 060.013-0 |
nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
N 488.0014 |
1970/71524 |
94 54 1 060.014-8 |
nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
N 488.0015 |
1970/71525 |
94 54 1 060.015-5 |
nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
N 488.0016 |
1970/71526 |
94 54 1 060.016-3 |
nátěr "Najbrt" |
2016-03-16 |
N 488.0032 |
1971/72984 |
94 54 1 060.032-0 |
červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
N 488.0033 |
1971/72985 |
94 54 1 060.033-8 |
červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
N 488.0034 |
1971/72986 |
94 54 1 060.034-6 |
červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
N 488.0035 |
1971/72987 |
94 54 1 060.035-3 |
červeno-krémový nátěr |
2015-12-13 |
N 488.0036 |
1971/72988 |
94 54 1 060.036-1 |
|
2015-12-13 |
N 488.0037 |
1971/72989 |
94 54 1 060.037-9 |
|
2015-12-13 |
N 488.0038 |
1971/72990 |
94 54 1 060.038-7 |
|
2015-12-13 |
N 488.0039 |
1971/72991 |
94 54 1 060.039-5 |
|
2015-12-13 |
N 488.0040 |
1971/72992 |
94 54 1 060.040-3 |
|
2016-05-20 |
N 488.0041 |
1971/72993 |
94 54 1 060.041-1 |
|
2016-05-20 |
N 488.0042 |
1971/72994 |
94 54 1 060.042-9 |
|
2016-05-20 |
N 488.0043 |
1971/72995 |
94 54 1 060.043-7 |
|
2016-05-20 |
N 488.0301 |
1971/73209 |
94 54 1 060.301-9 |
|
2015-12-13 |
N 488.0302 |
1971/73210 |
94 54 1 060.302-7 |
|
2015-12-13 |
N 488.0331 |
1975/76630 |
94 54 1 060.331-6 |
odstaven |
2016-08-18 |
N 488.0332 |
1975/76631 |
94 54 1 060.332-4 |
odstaven |
2016-08-18 |
N 488.0403 |
1977/79354 |
94 54 1 060.403-3 |
odstaven |
2016-06-06 |
N 488.0419 |
1978/79370 |
94 54 1 060.419-9 |
odstaven |
2016-08-18 |
Elektrické jednotky řady 560 jsou již tradičně nasazovány na linku S2 IDS JMK. Ve srovnání s minulým GVD nedochází ke změně jejich nasazování, elektrické jednotky řady 560 jsou pravidelně nasazovány na tratích:
260 Brno - Březová nad Svitavou;
300 Brno - Křenovice horní nádraží.
Elektrické jednotky ř. 560 jsou rozděleny do dvou turnusových skupin. V turnusové skupině 501 se nacházejí 3 jednotky a turnusová skupina 502 představuje již tradičně jednodenní oběh jednotky ř. 560.
V souvislosti s modernizací II. a III. nástupiště v ŽST Brno hl. n. se elektrické jednotky řady 560 v období od 11. 6. do 11. 9. 2016 vrátily na trať Brno - Břeclav. Objevily se tak zde po více jak 6 letech (naposledy v prosinci 2009). Naopak přechodně opustily úsek Brno - Křenovice horní nádraží.
Jednotlivé elektrické jednotky řady 560 byly poměrně dlouhá léta sestaveny prakticky ze stále stejných elektrických a vložených vozů, změny byly spíše výjimečné a přechodné, např. z důvodu postupné rekonstrukce ovládání dveří. Zhruba od roku 2014 se řazení vložených vozů v jednotlivých soupravách začalo poměrně často měnit, avšak postupně se stav opět ustálil, snad vyjma jednotek s elektrickými vozy 560.003+560.004 a 560.005+560.006. V dále uvedeném přehledu jsou podtržené ty vozy, které neprošly omlazovací kúrou v šumperské Pars nova:
<---- směr Křenovice horní nádraží //// směr Letovice ---->
560.003 + 060.004 + 060.007 + 060.008 + 060.302 + 560.004
560.007 + 060.013 + 060.014 + 060.015 + 060.016 + 560.008
560.021 + 060.009 + 060.010 + 060.011 + 060.012 + 560.022
560.023 + 060.032 + 060.033 + 060.034 + 060.035 + 560.024
560.025 + 060.036 + 060.037 + 060.038 + 060.039 + 560.026
560.027 + 060.040 + 060.041 + 060.042 + 060.043 + 560.028
560.005 + 060.003 + 060.301 + 060.331 + 060.332 + 060.403 + 060.419 + 560.006 odstavené vozy
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 560.002-8 |
BABIČKA; zrušen |
2016-10-12 |
N 488.0422 |
1978/79373 |
94 54 1 060.422-3 |
zrušen |
2016-10-12 |
N 488.0423 |
1978/79374 |
94 54 1 060.423-1 |
zrušen |
2016-10-12 |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015