PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2014-11-21 | Popis GVD 2014/2015. |
2014-12-14 | Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2014/2015 a stavu vozidlového parku. |
2015-02-08 | Úprava dveří na voze 060.043 skončila, vůz je od 20. 1. 2015 v provozu. Naopak nyní se úpravě dveří podrobuje vůz 060.041, který je odstaven od 19. 1. 2015. Vůz 060.422 byl 30. 1. 2015 přepraven z Olomouce zpět do Brna. |
2015-03-01 | Elektrický vůz 560.003 byl 13. 2. 2015 dopraven lokomotivou 362.162 ze Šumperku do Brna jako Lv 100908/104148 a podrobuje se úpravě dveří. |
2015-03-29 | Od 21. 2. 2015 je vůz 060.041 po úpravě dveří provozní. |
2015-04-19 | Úprava dveří skončila dne 8. 4. 2015 u elektrického vozu 560.003, který je ale i nadále odstavený, a naopak téhož dne započala u vloženého vozu 060.302. |
2015-05-03 | Dne 26. 4. 2015 byl ve stavu DKV Brno naposledy zrušený elektrický vůz 560.001, následně byl převeden do DKV Česká Třebová. Tohoto dne byl odtažen v konvoji Služ 162502 Brno-Maloměřice 21:17 - Česká Třebová 23:22 ve složení 750.713 + 80 54 32-00 057-0 + 80 54 38-00 247-1 + 80 54 38-00 249-7 + 80 54 20-00 117-6 + 742.043 + 742.100 + 242.275 + 742.402 + 560.001. |
2015-05-17 | Elektrický vůz 560.002 byl 24. 4. 2015 odstaven pro závadu na trakčním motoru a sběrači s výhledem na zrušení. Dne 2. 5. 2015 vyjel po téměř 10 měsících do provozu s cestujícími elektrický vůz 560.003. |
2015-07-06 | Od 4. 6. 2015 je vložený vůz 060.302 po provedené úpravě dveří provozní. Elektrická jednotka 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+ +560.024 se z Pars nova Šumperk vrátila do Brna 10. 6. 2015 (přes Českou Třebovou jako Lv 181311/360380/144725), prozatím se ale na ní odstraňují závady a do provozu s cestujícími ještě nevyjela. Tato elektrická jednotka je opatřena "retro" červeno-krémovým nátěrem. |
2015-08-02 | Elektrická jednotka 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+560.024 vyjela s cestujícími poprvé 13. 7. 2015 na Os 4736 Brno hl. n. - Letovice. |
2015-09-06 | Kvůli pokračujícím stavebním pracem u Židenic došlo 1. 9. 2015 k aktivování turnusové skupiny 503, je tak turnusováno 5 jednotek. |
2015-10-03 | Do Pars nova Šumperk odjela 24. 9. 2015 na opravu EH elektrická jednotka 560.021+060.009+060.010+060.011+060.012+560.022 a je tak odstavena. |
2015-11-17 | Turnusová skupina 503 byla dnem 13. 10. 2015 zrušena. |
Dva prototypy elektrických jednotek byly pod označením SM 487.0 vyrobeny ve Vagónce Tatra Studénka v roce 1966. Jednalo se o třívozové soupravy v sestavě elektrický vůz + vložený vůz + řídicí vůz (SM 487.0 + N 487.0 + Ř 487.0). Protože nebyly dodrženy nápravové tlaky, došlo k přeznačení jednotek na SM 488.0. Sériová výroba jednotek SM 488.0003 až SM 488.0034 proběhla v letech 1970–1971 u téhož výrobce, jednalo se o pětivozové jednotky.
Elektrické jednotky ř. 560 Českých drah byly do roku 2002 zpravidla provozovány v pětidílné sestavě, tedy se třemi vloženými vozy. Tato situace se v roce 2003 postupně změnila a výsledkem bylo sestavení drtivé většiny jednotek ř. 560 do šestidílné sestavy, tzn. se čtyřmi vloženými vozy. Počínaje GVD 2005/2006 se toto stalo pravidlem u všech jednotek. Pro možnost doplnění čtvrtého vloženého vozu do jednotek bylo do DKV Brno převedeno celkem 10 vložených vozů řady 063 dodaných v letech 1971–1978 k elektrickým jednotkám EM 488.0.
Při přípravě GVD 2009/2010 se zprvu uvažovalo o redukci jednotek o jeden vložený vůz, tedy zpět na pětidílnou sestavu 560 + 3x 060 + 560, odebrání vložených vozů mělo proběhnout počínaje vánočními svátky 2009. Avšak v polovině listopadu 2009 bylo rozhodnuto o ponechání stávajícího řazení, tedy se čtyřmi vloženými vozy řady 060. Takto řazené jednotky poskytují 416 míst k sezení.
V roce 2004 se na jednotkách začala v Pars nova a.s. Šumperk provádět modernizace jak v elektrické výzbroji, tak i v interiéru soupravy (textilní potahy na sedadlech), ze střechy ubyl jeden pantograf na každém elektrickém voze. Do roku 2008 prošly modernizací elektrické vozy 560.003+560.004, 560.007+560.008, 560.021+560.022, 560.023+560.024 a 560.025+560.026, vždy včetně příslušných vložených vozů řady 060. Dne 23. 3. 2009 se do Brna vrátila modernizovaná jednotka 560.027+560.028, a tím modernizace skončily. Po více jak roce, v letních měsících 2010, odjela do Šumperku ještě jednotka 560.009+560.010, avšak zde byla pouze odstavená, aniž by se na ní dělaly jakékoli modernizační práce.
Na podzim 2008, tedy v době kdy modernizace brněnských "pantografů" měly ještě svižné tempo, byla do Brna dopravena neprovozní jednotka slovenského dopravce ZSSK 560.015+560.019 se čtyřmi vloženými vozy s výhledem na provozování v DKV Brno. Z tohoto záměru však nakonec sešlo, vložené vozy Brno opustily v září 2012 a elektrické vozy 560.015+560.019 jsou nadále deponované v Maloměřicích, bez šance na zprovoznění, snad jako zdroje náhradních dílů pro ostatní jednotky.
V letech 2008-2009 DKV Brno svépomocí doplnilo na všechny elektrické vozy (tedy vyjma vozů 560.015 a 560.019) elektronické panely s vyznačením nácestných stanic, cílové stanice a označení linky IDS JMK, panely jsou umístěné v okně služebního oddílu. V roce 2012 započalo DKV Brno práce na úpravě mechanismu otevírání a zavírání dveří, postupně by se tato úprava měla objevit na vícerých jednotkách. Samozřejmě že i tyto práce se podepisují na disponibilním počtu jednotek, které mohou být nasazeny do provozu, případně je některá z jednotek dočasně pětivozová.
Na jaře 2011 se upřesňovaly výhledy na další modernizace jednotek řady 560. V té době udělil Jihomoravský kraj kladné stanovisko k uvažovaným parametrům nových elektrických dvousystémových jednotek pro regionální dopravu. ČD vypsaly výběrové řízení na nové elektrické jednotky, které by mohly část "panťáků" nahradit, na jaře 2012. S ohledem na tuto situaci se představa o dalších modernizacích "pantografů" zúžila na jednotku 560.009+560.010 odstavenou v Šumperku a následnou modernizaci ještě jedné jednotky, avšak pouze ve třídilné verzi, tedy jen s jedním vloženým vozem.
Další vývoj nastal v roce 2013. Morální a fyzická zastaralost "pantografů" se projevovala čím dál víc. Do provozu bylo od začátku GVD 2012/2013 nasazeno v praxi místo sedmi jednotek pouze šest či pět, snad s výjimkou vánoc a několika dnů, kdy v jeden den jezdilo všech sedm jednotek zaráz. V létě 2013 bylo rozhodnuto že se sníží počet turnusovaných jednotek ze sedmi na pět. Výhledově by se tedy mělo udržovat 6 jednotek, které již dříve (2004–2009) prošly modernizací.
Dále bylo rozhodnuto o modernizaci jednotky stojící v Pars nova Šumperk od roku 2010. Avšak s tím, že se nebude jednat o elektrické vozy 560.009+560.010, ale o vozy 560.007+560.008 (tyto už ale modernizací prošly dříve). Odstavené vložené vozy 060.013 až 060.016 modernizací projdou, ale za přispění čtyř nemodernizovaných vložených vozů stažených z pravidelného provozu nebo odstavených v Brně, které poslouží jako zdroj náhradních dílů. Následně na konci října a
v první půlce listopadu odjely do Pars nova Šumperk elektrické vozy 560.007+560.008 a vložené vozy 060.001+060.054+060.406+060.407.
V roce 2014 došlo k vyřazení soupravy odstavené v Šumperku ze stavu DKV Brno, jednalo se o vozy 560.009+060.001+060.054+060.406+060.407+560.010 a také započalo nasazování nových elektrických jednotek řady 650 a 640 do provozu. V souvislosti s jejich postupným nasazováním poklesla turnusová potřeba jednotek řady 560 od července do října z 5 jednotek na 4, poté se turnusová potřeba opět vrátila na původních 5 turnusovaných jednotek. V prosinci 2014 odjela do Pars nova Šumperk na opravu EH jednotka 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+560.024, která se tak stane druhou jednotkou opravenou v rozsahu EH.
V novém GVD 2014/2015 jsou turnusované pouze 4 elektrické jednotky řady 560, což by měl být na delší dobu ustálený stav. Během roku 2015 byl vyřazen ze stavu vozidel DKV Brno elektrický vůz 560.001. Vůz 560.002 je zatím v Maloměřicích, pravděpodobně ho v brzké době nemine proces rušení. Z Pars nova Šumperk se v červnu vrátila druhá jednotka po opravě EH, a sice 560.023+060.032+060.033+060.034+060.035+560.024, opatřená červeno-krémovým "retro" nátěrem. Na podzim odjela na opravu EH do Šumperka třetí jednotka 560.021+060.009+060.010+060.011+060.012+560.022.
Osudy nemodernizovaných vozidel:
560.001: posledním vlakem s cestujícími se stal Os 4711 Letovice - Brno hl. n. dne 24. 8. 2013. Od té doby je vůz odstaven, někdy kolem 10. 7. 2014 byl podán návrh na jeho zrušení a 15. 10. 2014 byl zrušen. Dne 26. 4. 2015 byl odtažen na železniční hřbitov v České Třebové a do stavu DKV Česká Třebová přešel 27. 4. 2015;
560.002: vůz býval nasazován v případě oprav či neschopností jiných elektrických vozů, od 28. 4. 2015 je pro závadu na trakčním motoru a sběrači odstaven. Pravděpodobně už do provozu nezasáhne a místo toho nastoupí proces rušení. Pokud se tento scénář vyplní, tak poslední cestující se v tomto voze mohli svézt 22. 4. 2015 na Os 4018 z Křenovic hor. n. do Brna hl. n.;
560.005+560.006: vozy jsou provozní a běžně nasazované;
560.015+560.019: vozy se nachází v PJ Maloměřice a čekají na návrh na zrušení;
060.003: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů;
060.004: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů;
060.422: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013, od 27. 10. 2014 do 30. 1. 2015 se nacházel v Olomouci;
060.423: vůz je provozní a bývá nasazován v případě oprav či neschopností jiných vložených vozů, v provozu naposledy v listopadu 2013;
Lze tedy konstatovat, že ve stavu DKV Brno je 7 kompletních elektrických jednotek, z osmé jednotky chybí jeden elektrický vůz (560.001), tzn. že je stavu je 15 elektrických a 32 vložených vozů); dále se v PJ Maloměřice nachází dva neprovozní elektrické vozy ex ZSSK. Turnusy jsou v tomto GVD sestaveny pro 4 jednotky, od 1. 9. 2015 do 12. 10. 2015 přechodně pro 5 jednotek.
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 487.0002 |
1966/67764 |
94 54 1 560.002-8 |
BABIČKA; odstaven |
2014-12-14 |
SM 488.0003 |
1970/71552 |
94 54 1 560.003-6 |
AGÁTA |
2015-05-02 |
SM 488.0004 |
1970/71553 |
94 54 1 560.004-4 |
AGÁTA |
2014-12-14 |
SM 488.0005 |
1970/71554 |
94 54 1 560.005-1 |
|
2014-12-14 |
SM 488.0006 |
1970/71555 |
94 54 1 560.006-9 |
|
2014-12-14 |
SM 488.0007 |
1970/71556 |
94 54 1 560.007-7 |
KUBA; nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
SM 488.0008 |
1970/71557 |
94 54 1 560.008-5 |
ANČE; nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
SM 488.0015 |
1970/71584 |
94 54 1 560.015-0 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
SM 488.0019 |
94 54 1 560.019-2 |
2008 odkoupen od ZSSK; odstaven - čeká návrh na zrušení |
2008-11-19 |
|
SM 488.0021 |
1971/72628 |
94 54 1 560.021-8 |
VAŠEK; odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
SM 488.0022 |
1971/72629 |
94 54 1 560.022-6 |
EVA; odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
SM 488.0023 |
1971/72630 |
94 54 1 560.023-4 |
BAXI; červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
SM 488.0024 |
1971/72631 |
94 54 1 560.024-2 |
BAXI; červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
SM 488.0025 |
1971/72632 |
94 54 1 560.025-9 |
|
2014-12-14 |
SM 488.0026 |
1971/72633 |
94 54 1 560.026-7 |
|
2014-12-14 |
SM 488.0027 |
1971/72634 |
94 54 1 560.027-5 |
ŠEDÝ VLK |
2014-12-14 |
SM 488.0028 |
1971/72635 |
94 54 1 560.028-3 |
ŠEDÁ VLČICE |
2014-12-14 |
N 488.0003 |
1970/71539 |
94 54 1 060.003-1 |
|
2014-12-14 |
N 488.0004 |
1970/71540 |
94 54 1 060.004-9 |
|
2014-12-14 |
N 488.0007 |
1970/71517 |
94 54 1 060.007-2 |
|
2014-12-14 |
N 488.0008 |
1970/71518 |
94 54 1 060.008-0 |
|
2014-12-14 |
N 488.0009 |
1970/71519 |
94 54 1 060.009-8 |
odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
N 488.0010 |
1970/71520 |
94 54 1 060.010-6 |
odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
N 488.0011 |
1970/71521 |
94 54 1 060.011-4 |
odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
N 488.0012 |
1970/71522 |
94 54 1 060.012-2 |
odstaven - oprava EH |
2015-09-24 |
N 488.0013 |
1970/71523 |
94 54 1 060.013-0 |
nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
N 488.0014 |
1970/71524 |
94 54 1 060.014-8 |
nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
N 488.0015 |
1970/71525 |
94 54 1 060.015-5 |
nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
N 488.0016 |
1970/71526 |
94 54 1 060.016-3 |
nátěr "Najbrt" |
2014-12-14 |
N 488.0032 |
1971/72984 |
94 54 1 060.032-0 |
červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
N 488.0033 |
1971/72985 |
94 54 1 060.033-8 |
červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
N 488.0034 |
1971/72986 |
94 54 1 060.034-6 |
červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
N 488.0035 |
1971/72987 |
94 54 1 060.035-3 |
červeno-krémový nátěr |
2015-07-13 |
N 488.0036 |
1971/72988 |
94 54 1 060.036-1 |
|
2014-12-14 |
N 488.0037 |
1971/72989 |
94 54 1 060.037-9 |
|
2014-12-14 |
N 488.0038 |
1971/72990 |
94 54 1 060.038-7 |
|
2014-12-14 |
N 488.0039 |
1971/72991 |
94 54 1 060.039-5 |
|
2014-12-14 |
N 488.0040 |
1971/72992 |
94 54 1 060.040-3 |
|
2014-12-14 |
N 488.0041 |
1971/72993 |
94 54 1 060.041-1 |
|
2015-02-21 |
N 488.0042 |
1971/72994 |
94 54 1 060.042-9 |
|
2014-12-14 |
N 488.0043 |
1971/72995 |
94 54 1 060.043-7 |
|
2015-01-20 |
N 488.0301 |
1971/73209 |
94 54 1 060.301-9 |
|
2014-12-14 |
N 488.0302 |
1971/73210 |
94 54 1 060.302-7 |
|
2015-06-04 |
N 488.0331 |
1975/76630 |
94 54 1 060.331-6 |
|
2014-12-14 |
N 488.0332 |
1975/76631 |
94 54 1 060.332-4 |
|
2014-12-14 |
N 488.0403 |
1977/79354 |
94 54 1 060.403-3 |
|
2014-12-14 |
N 488.0419 |
1978/79370 |
94 54 1 060.419-9 |
|
2014-12-14 |
N 488.0422 |
1978/79373 |
94 54 1 060.422-3 |
odstaven |
2015-01-30 |
N 488.0423 |
1978/79374 |
94 54 1 060.423-1 |
odstaven |
2014-12-14 |
Elektrické jednotky řady 560 jsou již tradičně nasazovány na linku S2 IDS JMK. Ve srovnání s minulým GVD se s nimi již nebudeme setkávat v úseku Křenovice horní n. - Vyškov na Moravě; elektrické jednotky řady 560 jsou pravidelně nasazovány na tratích:
260 Brno - Březová nad Svitavou;
300 Brno - Křenovice horní nádraží.
Elektrické jednotky ř. 560 jsou rozděleny do dvou turnusových skupin. V turnusové skupině 501 se nacházejí 3 jednotky a turnusová skupina 502 představuje již tradičně jednodenní oběh jednotky ř. 560. V souvislosti se stavebními pracemi u Židenic došlo od 1. 9. 2015 k aktivování další jednodenní turnusové skupiny 503, která převzala výkony elektrické jednotky řady 640 a existovala do 12. 10. 2015.
Jednotlivé elektrické jednotky řady 560 byly poměrně dlouhá léta sestaveny prakticky ze stále stejných elektrických a vložených vozů, změny byly spíše výjimečné a přechodné, např. z důvodu postupné rekonstrukce ovládání dveří. Zhruba od roku 2014 se řazení vložených vozů v jednotlivých soupravách dost často mění. V dále uvedeném přehledu jsou podtržené ty vozy, které neprošly omlazovací kúrou v šumperské Pars nova:
<---- směr Křenovice horní nádraží //// směr Letovice ---->
560.003 + 060.004 + 060.007 + 060.008 + 060.302 + 560.004
560.005 + 060.331 + 060.332 + 060.403 + 060.419 + 560.006
560.007 + 060.013 + 060.014 + 060.015 + 060.016 + 560.008
560.021 + 060.009 + 060.010 + 060.011 + 060.012 + 560.022 oprava EH v Pars nova Šumperk
560.023 + 060.032 + 060.033 + 060.034 + 060.035 + 560.024
560.025 + 060.036 + 060.037 + 060.038 + 060.039 + 560.026
560.027 + 060.040 + 060.041 + 060.042 + 060.043 + 560.028
560.002 +060.003 + 060.301 + 060.422 + 060.423 odstavené vozy
V DKV Brno se již nevyskytují:
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
SM 487.0001 |
1966/67763 |
94 54 1 560.001-0 |
zrušen |
2015-04-27 |
Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014