PŘEHLED AKTUALIZACÍ |
|
---|---|
2019-11-24 | Popis GVD 2019/2020. |
2020-04-19 | Opatření přijatá od 12. 3. 2020 v České republice ve snaze zamezit šíření onemocnění COVID-19 způsobené koronavirem SARS-CoV-2 se promítla i v redukci či změnách řazení vlaků sestavovaných z vozidel sledované řady. Obraty turnusové skupiny 095 platné do 8. 4. 2020 (avšak částečně redukované) zůstávají v platnosti i nadále, neboť vlak Sp 1749/1750 je prozatím zrušen. |
2020-05-24 | Dnem 16. 5. 2020 začal jezdit Sp 1749/1750 "Expres Pálava-Podyjí", tzn. že se přešlo na oběhy platné od 9. 4. 2020 s přechodnou úpravou do 29. 5. 2020. |
Jediné dva vozy řady Bdt754, které kdy vznikly, mají velmi zajímavý původ. Jeden z nich je přímo spojený s legendárním expresem Vindobona. Vozy vyrobila v roce 1969 Vagónka Studénka jako přípojné vozy 2. třídy k sezení kombinované s bufetovým oddílem pod označením řady BRam.
Vozů řady BRam bylo celkem 11, pět z nich bylo určeno do expresu Vindobona (BRam 61 54 85-09 000-0 až 004-2, brzdič s polohami P a R) a šest do vnitrostátních vlaků (BRam 71 54 85-09 005-7 až 010-7, brzdič jen s polohou P). V pravidelném provozu se vozy řady BRam udržely do začátku 90. let. Označení řady se v roce 1983 změnilo na BRmn a v roce 1990 na BRn. Číselné označení doznalo změny pravděpodobně v roce 1978 na jednotný interval 70 54 85-09.
Dnešní vůz Bdt754 001 (vyrobený pro vnitrostátní provoz) nesl po roce 1990 označení BRn 70 54 85-09 008-2, k 11. 7. 1994 byl převeden pod novou řadu 055 a obdržel číslo 055.002. V roce 1998 došlo k jeho modernizaci v Pars Nova v Šumperku a obdržel písmenné označení Bpb a novou řadu 056, přičemž pořadové číslo se změnilo z 002 na 001. V roce 2001 se písmenné označení Bpb změnilo na současné Bdt754 a v roce 2009 došlo ke změně číselného označení na interval 50 54 20-29 0xx.
Druhý vůz Bdt754 002 (vyrobený do expresu Vindobona) nesl po roce 1990 označení BRn 70 54 85-09 001-7 a byl pod tímto označením využit jako pojízdná jídelna v Praze-Vršovicích. V roce 1995 došlo k jeho odstavení s výhledem rozebrání na náhradní díly, avšak v roce 2000 byl nakonec modernizován jako druhý vůz na řadu Bpb, resp. 056 s pořadovým číslem 002 (tzn. že nikdy nebyl veden pod řadou 055). V roce 2001 se písmenné označení Bpb změnilo na současné Bdt754 a v roce 2009 došlo ke změně číselného označení na interval 50 54 20-29 0xx.
Vozy dojezdily v letech 2012–2013, následně byly navrženy na zrušení a zrušeny. Začátkem roku 2015 se ale nad nimi usmálo štěstí a vozy se dostaly zpátky do provozního parku jako vozy odstavené s vizí jejich nasazení na trať Znojmo - Břeclav, kde by nahradily vozy řady Btx763. V březnu a červnu 2015 vozy odjely do DPOV Nymburk na úpravu do provozního stavu. Ve stavu bývalého DKV Brno je vůz 001 od dubna 2016 a vůz 002 od června 2016.
Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ jsou vedeny 2 vozy a oba tyto vozy jsou turnusovány. Stav je tedy stejný jako v minulém GVD. Skutečné oběhy vozů řady Bdt754 je možné si prohlédnout ve "sledovačce".
Původní označení |
Rok / výr. číslo |
Současné označení |
Poznámka |
Aktualizace |
BRam 71 54 85-09 008-1 |
1969/69820 |
Bdt754 50 54 20-29 001-5 |
později 055.002 a 056.001 |
2019-12-15 |
BRam 61 54 85-09 001-8 |
1969/69824 |
Bdt754 50 54 20-29 002-3 |
později 056.002 |
2019-12-15 |
Pro vozy řady Bdt754 je vytvořena turnusová skupina 095. S vozy se můžeme setkat na stejných tratích jako v minulém GVD:
244 Brno - Hrušovany nad Jevišovkou-Šanov;
246 Znojmo - Břeclav;
248 Znojmo - Šatov;
251 Brno-Královo Pole - Vranovice;
252 Vranovice - Břeclav.
Oba vozy jsou zařazeny do dvoudenní turnusové skupiny 095, což obnáší vozbu na trati Znojmo - Břeclav. O víkendech jezdí jen jeden vůz, a to jen na jednom páru vlaků v neděli navečer. Oběhy platné do 8. 4. a od 30. 9. 2020:
Bdt754 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
ZNO 4503 BCV / 4550 MIM / 4551 BCV / 4508 ZNO / 4519 BCV |
odstaven ZNO |
odstaven BCV |
2. |
BCV 4500 ZNO / 4507 BCV / 4508 ZNO / 4513 BCV / 4514 ZNO / 4521 BCV / 4522 ZNO |
odstaven BCV |
ZNO 4523 BCV / 4526 ZNO |
Od 10. 4. do 28. 9. 2020 jeden vůz této řady jezdí v soupravě vlaků Sp 1749/1750 "Expres Pálava-Podyjí" Brno - Břeclav - Znojmo - Šatov. Oběhy platné od 9. 4. do 29. 9. 2020:
Bdt754 |
|||
---|---|---|---|
Den |
Pracovní dny |
Sobota |
Neděle |
1. |
(1): HNJ 4560 ZNO / 4505 BCV / 4506 ZNO / 4519 BCV
(2)–(4): ZNO 4503 BCV / 4550 MIM / 4551 BCV / 4508 ZNO / 4519 BCV
(5): ZNO 4503 BCV / 4550 MIM / 4551 BCV / 4508 ZNO / 4519 BCV / 4524 HNJ / 4419 BNO [a přechází na (6) 24298] |
BNO 06:39 24298 BNO KP / 1749 SAT / 1750 BNO KP / 20:36 24297 BNO [a přechází na (+) 24298] |
BNO 06:39 24298 BNO KP / 1749 SAT / 1750 BNO / 4418 HNJ [a přechází na (1) 4560] |
2. |
(1): BCV 4503 ZNO / 4550 MIM / 4551 BCV / 4508 ZNO / 4513 BCV / 4514 ZNO / 4521 BCV / 4522 ZNO
(2)–(4): BCV 4500 ZNO / 4507 BCV / 4508 ZNO / 4513 BCV / 4514 ZNO / 4521 BCV / 4522 ZNO
(5): BCV 4500 ZNO / 4507 BCV / 4508 ZNO / 4513 BCV / 4514 ZNO / 4521 BCV / 4522 ZNO [a přechází na (+) 4523] |
odstaven ZNO |
ZNO 4523 BCV / 4526 ZNO [a přechází na (1) 4503] |
Provoz v GVD: 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019