Úvodní strana

Vozy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou se služebním oddílem

Výroba Bautzen 1974–1981 (vozy původní řady BDa)nahoru

Vagónka (v tehdy východo-) německém Budyšíně dodala ČSD v letech 1974–1981 sérii vozů konstrukčního typu Y/B70 s boční uličkou, kde část vozu tvoří oddíly se sedadly 2. vozové třídy a část vozu služební oddíl. Vozy obdržely u ČSD označení jako řada BDa.

(1.) BDa 1974–1981

Řada vozu:
BDs449
Číselné označení vozu:
51 54 82-40
Kód řady KOV:
449
Typové označení KOV:
BDs RIC
Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440)
Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1974–1981 (1974: 000–099; 1975: 100–222; 1976: 223–340; 1981: 341–440) Počet vyrobených vozů: 441 (000–440)
Vývoj označení řady vozu: BDa | 1983: BDms | 1990: BDs | 2009: BDs449 (některé vozy přechodně BDs450 a navrácení režimu RIC)
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-40 (některé vozy přechodně 50 54 82-40 a navrácení režimu RIC)
Provozované vozy v současnosti u ČD: 373, 375–381, 386–387, 390, 393–395, 397–399, 401–403, 405, 407–410, 412–440 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 54 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Bohumín, Brno hl. n., České Budějovice, Děčín hl. n., Hradec Králové hl. n., Olomouc hl. n., Plzeň hl. n.
Obrázek vozu:
BDs449
Fotografie vozů:

Akt.: 2020-11-08

V letech 1974–1981 ČSD odebraly celkem 441 těchto vozů kombinovaných s místy k sezení a se služebním oddílem a prostorem pro přepravu zavazadel a spěšnin. Postranní chodbička a průchozí čela umožňují zařazení vozu této řady kdekoli v soupravě. Oddíly k sezení obdržely (zda ihned po dodání nebo až v průběhu dalších let nemám zatím doloženo) označení pro přednostní přepravu cestujících s dětmi do 10 let. Grafický manuál ČD z roku 2012 zavedl pro tuto přepravu příslušný piktogram o výšce 800 mm na skříni vozu.

Vozy vyrobené v roce 1981 se od předchozích vozů liší jiným uspořádáním přístrojových skříní pod vozem a na střeše došlo k redukci větračů, zůstaly jen na WC a služebním oddílem.

V průběhu let velká část vozů ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-40, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo.

Po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR v roce 1993 připadly slovenské straně vozy 012, 015, 018, 023, 028–032, 035–036, 038–040, 045–047, 049–051, 110, 113–114, 116–119, 148–149, 195–197, 199–202, 204, 206–218, 220–231, 233–234, 236–239, 241–243, 245–249, 251–252, 341–354, 356–367, 369–372 a 411.

Na Slovensku jsou dále doloženy původní vozy:
- ex BDa 51 54 82-40 013-9 ... 60 54 99-29 073-6, doložen 31. 9. 2017 v Margecanech;
- ex BDa 51 54 82-40 014-7 ... 80 56 08-71 401-2, Klub železničných historických vozidiel Poprad, doložen 2015;
- ex BDa 51 54 82-40 01x-x ... 60 56 99-29 805-1, ŽSR, doložen 2015 v Žilině;
- ex BDa 51 54 82-40 025-3 ... 80 56 08-95 077-9, doložen 13. 10. 2014 v Barci;
- ex BDa 51 54 82-40 027-9 ... 51 56 09-40 014-5 ex 50 54 89-40 014-1, měřicí vůz PETZ 910201, doložen 2016 Bratislava východ;
- ex BDa 51 54 82-40 033-7 ... nečitelné číslo, doložen 20. 9. 2017 v Barci;
- ex BDa 51 54 82-40 037-8 ... 84 56 08-95 081-0 (stav?);
- ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... 60 56 99-29 203-9, doložen 9. 4. 2016 Bratislava východ.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
  1974/xxx 51 54 82-40 016-2 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 017-0 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 019-6 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 020-4 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 021-2 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 022-0 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 024-6 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 026-1 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 041-0 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 042-8 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 043-6 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 044-4 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 048-5 ?
63131 1974/xxx 51 54 82-40 067-5 19xx: SZD Valašské Meziříčí - sdělovací stavební vůz; xxxx: zrušen
  1974/xxx 51 54 82-40 069-1 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 077-4 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 086-5 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 091-5 ?
  1974/xxx 51 54 82-40 099-8 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 100-4 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 101-2 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 109-5 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 111-1 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 112-9 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 115-2 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 140-0 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 141-8 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 155-8 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 166-5 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 172-3 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 191-3 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 198-8 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 203-6 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 205-1 ?
  1975/xxx 51 54 82-40 219-2 ?
  1976/xxx 51 54 82-40 232-5 ?
  1976/xxx 51 54 82-40 235-8 ?
  1976/xxx 51 54 82-40 240-8 ?
51 54 82-40 244-0 1976/xxx 50 54 82-40 244-1 1985: zrušen po MU Martin 1. 12. 1984
  1976/xxx 51 54 82-40 250-7 ?
  1976/xxx 51 54 82-40 275-4 ?
  1981/xxx 51 54 82-40 355-4 ?
  1981/xxx 51 54 82-40 368-7 ?
51 54 82-40 373-7 1981/064 51 54 82-40 373-7 → 50 54 82-40 373-8  
51 54 82-40 375-2 1981/069 51 54 82-40 375-2 → 50 54 82-40 375-3  
51 54 82-40 376-0 1981/074 51 54 82-40 376-0 → 50 54 82-40 376-1  
51 54 82-40 377-8 1981/028 51 54 82-40 377-8 → 50 54 82-40 377-9  
51 54 82-40 378-6 1981/081 51 54 82-40 378-6 → 50 54 82-40 378-7  
51 54 82-40 379-4 1981/082 51 54 82-40 379-4 → 50 54 82-40 379-5 mezi 14. 8. 2019 - 2. 1. 2020: KDS Kladno
51 54 82-40 380-2 1981/062 51 54 82-40 380-2 → 50 54 82-40 380-3  
51 54 82-40 381-0 1981/081 51 54 82-40 381-0 → 50 54 82-40 381-1  
  1981/xxx 51 54 82-40 384-4 ?
51 54 82-40 386-9 1981/073 51 54 82-40 386-9 → 50 54 82-40 386-0  
51 54 82-40 387-7 1981/087 51 54 82-40 387-7 → 50 54 82-40 387-8  
51 54 82-40 390-1 1981/088 51 54 82-40 390-1 → 50 54 82-40 390-2  
51 54 82-40 393-5 1981/076 51 54 82-40 393-5 → 50 54 82-40 393-6  
51 54 82-40 394-3 1981/083 51 54 82-40 394-3 → 50 54 82-40 394-4  
51 54 82-40 395-0 1981/079 51 54 82-40 395-0 → 50 54 82-40 395-1  
  1981/xxx 51 54 82-40 396-8 ?
51 54 82-40 397-6 1981/091 51 54 82-40 397-6 → 50 54 82-40 397-7  
51 54 82-40 398-4 1981/092    
51 54 82-40 399-2 1981/086    
99 54 95-77 123-1 1981/077 51 54 82-40 400-8 → 80 54 20-00 123-4 nejpozději 2005: dom. st. Praha-Vršovice - nářaďový, později kombinovaný vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A19
51 54 82-40 401-6 1981/080    
51 54 82-40 402-4 1981/097    
51 54 82-40 403-2 1981/094    
  1981/xxx 51 54 82-40 404-0 ?
51 54 82-40 405-7 1981/098 51 54 82-40 405-7 → 50 54 82-40 405-8  
51 54 82-40 407-3 1981/104    
51 54 82-40 408-1 1981/093 51 54 82-40 408-1 → 50 54 82-40 408-2  
51 54 82-40 409-9 1981/105 51 54 82-40 409-9 → 50 54 82-40 409-0  
51 54 82-40 410-7 1981/095 51 54 82-40 410-7 → 50 54 82-40 410-8  
51 54 82-40 412-3 1981/103 51 54 82-40 412-3 → 50 54 82-40 412-4  
51 54 82-40 413-1 1981/101 51 54 82-40 413-1 → 50 54 82-40 413-2  
51 54 82-40 414-9 1981/xxx 51 54 82-40 414-9 → 50 54 82-40 414-0  
51 54 82-40 415-6 1981/100 51 54 82-40 415-6 → 50 54 82-40 415-7  
51 54 82-40 416-4 1981/104 51 54 82-40 416-4 → 50 54 82-40 416-5  
51 54 82-40 417-2 1981/113 51 54 82-40 417-2 → 50 54 82-40 417-3  
51 54 82-40 418-0 1981/110 51 54 82-40 418-0 → 50 54 82-40 418-1  
51 54 82-40 419-8 1981/114 51 54 82-40 419-8 → 50 54 82-40 419-9  
51 54 82-40 420-6 1981/108 51 54 82-40 420-6 → 50 54 82-40 420-7  
51 54 82-40 421-4 1981/116 51 54 82-40 421-4 → 50 54 82-40 421-5  
51 54 82-40 422-2 1981/112 51 54 82-40 422-2 → 50 54 82-40 422-3  
51 54 82-40 423-0 1981/114 51 54 82-40 423-0 → 50 54 82-40 423-1  
51 54 82-40 424-8 1981/115 51 54 82-40 424-8 → 50 54 82-40 424-9  
51 54 82-40 425-5 1981/120 51 54 82-40 425-5 → 50 54 82-40 425-6  
51 54 82-40 426-3 1981/121 51 54 82-40 426-3 → 50 54 82-40 426-4  
51 54 82-40 427-1 1981/122 51 54 82-40 427-1 → 50 54 82-40 427-2  
51 54 82-40 428-9 1981/099 51 54 82-40 428-9 → 50 54 82-40 428-0  
51 54 82-40 429-7 1981/119 51 54 82-40 429-7 → 50 54 82-40 429-8  
51 54 82-40 430-5 1981/117 51 54 82-40 430-5 → 50 54 82-40 430-6  
51 54 82-40 431-3 1981/115 51 54 82-40 431-3 → 50 54 82-40 431-4  
51 54 82-40 432-1 1981/126 51 54 82-40 432-1 → 50 54 82-40 432-2  
51 54 82-40 433-9 1981/123 51 54 82-40 433-9 → 50 54 82-40 433-0  
51 54 82-40 434-7 1981/125 51 54 82-40 434-7 → 50 54 82-40 434-8  
51 54 82-40 435-4 1981/124 51 54 82-40 435-4 → 50 54 82-40 435-5  
51 54 82-40 436-2 1981/129 51 54 82-40 436-2 → 50 54 82-40 436-3  
51 54 82-40 437-0 1981/128 51 54 82-40 437-0 → 50 54 82-40 437-1  
51 54 82-40 438-8 1981/130 51 54 82-40 438-8 → 50 54 82-40 438-9  
51 54 82-40 439-6 1981/127 51 54 82-40 439-6 → 50 54 82-40 439-7  
51 54 82-40 440-4 1981/131 51 54 82-40 440-4 → 50 54 82-40 440-5  

(2.) BDa 1974–1981 - změna režimu

Řada vozu:
BDs450
Číselné označení vozu:
50 54 82-40
Kód řady KOV:
450
Typové označení KOV:
BDs 450

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440)

Odebrání režimu RIC vozům řady BDs449 [viz kód 449].

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: viz kód 449 Počet vyrobených vozů: viz kód 449
Vývoj označení řady vozu: BDa | 1983: BDms | 1990: BDs | 2009: BDs450
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-40 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-40
Provozované vozy v současnosti u ČD: 004, 007–008, 011, 055, 062, 064, 081, 087, 103–104, 107, 121, 144, 147, 150, 153–154, 156, 158, 160, 169–170, 175, 180–184, 187–188, 265, 268–269, 271–272, 286, 290–293, 302, 304, 312, 318–319, 323, 325, 329–330, 333, 335, 340 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 53 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Bohumín, Brno hl. n., Česká Třebová, České Budějovice, Hradec Králové hl. n., Olomouc hl. n., Plzeň hl. n.
Obrázek vozu:
Fotografie vozů:

Akt.: 2020-11-08

V průběhu let velká část vozů původní řady BDa ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-40, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo.

Vozy které připadly v roce 1993 po rozdělení ČSD na ČD a ŽSR slovenské straně jsou uvedeny u vozů kódu 449.
Vozy 009 a 176 prošly rekonstrukcí a přešly pod kód 453.
Vozy 128, 133, 135, 138, 167, 253–254, 258–259, 267 a 391–392 byly upraveny a přešly pod kód 454.
Vůz 159 byl rekonstruován na vůz 1. a 2. třídy k sezení a přešel pod kód (336).
Vozy 192 a 406 byly rekonstruovány na vozy 2. třídy k sezení a přešly pod kód 273.

První dva vozy 000 a 001 jsou zachovány:
- vůz 000: vůz přešel 29. 4. 2015 pod křídla DHV Lužná u Rakovníka. Dne 18. 6. 2015 došlo k přepravě vozu společně s 4 vozy řady Bt283 a jedním vozem řady AB350 do depozitáře NTM v Chomutově. Tam by měl být stále deponovaný, ve zvláštních vlacích se s ním zatím nepotkáme;
- vůz 001: dne 21. 1. 2015 došlo k odkoupení vozu společností Výzkumný Ústav Železniční, a.s. Vůz byl 27. 3. 2015 přemístěn vlakem Sv 100932 / 100792 / 100612 spolu s ostatními vozy jiných řad zakoupenými VUZ z Hradce Králové do depozitáře NTM v Chomutově. Od 4. 1. 2017 vůz figuroval zpět pod ČD, a.s., DHV Lužná u Rakovníka, pravděpodobně v pronájmu pro společnost VUZ. Nakonec byla 17. 12. 2018 byla podepsána kupní smlouva s ČD, a.s., na základě které patří vůz opět ČD, a.s., a spadá pod CHV Lužná u Rakovníka. Od roku 2018 bývá příležitostně nasazován do zvláštních vlaků, deponován je v Praze-Libni.

V přehledu není prozatím známo původní označení pro vozy:
- 60 54 89-29 033-4 ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... nářaďový vůz STRABAG, doložen 26. 8. 2015 a dále v září 2019 v Brně hl. n.;
- 60 54 99-29 041-5 ex 40 54 99-29 040-2 Viamont ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... vůz STRABAG k podbíječce UNIMAT 09-16/4S, doložen v říjnu 2019 v Brně hl. n.;
- 60 54 99-29 075-3 ex 80 54 29-00 075-7 ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... obytný vůz, doložen 15. 7. 2015 v Brně-Slatině v areálu OHL-ŽS;
- 63 54 89-29 015-8 ex 33 54 97-00 500-9 ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... doprovodný vůz fy Felbermayr, doložen 2013–2018
- 80 54 29-00 076-5 ex BDa 51 54 82-40 xxx-x ... nářaďový vůz TSS Starý Plzenec, doložen 25. 4. 2015;
- 99 54 95-77 075-6 ex 80 54 20-00 075-6 ex BDa 51 54 82-40 396-8 nebo 404-0 ... nářaďový vůz dom. st. Děčín hl. n., výrobní číslo 1981/090; vůz je v KOV veden pod kódem A13.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
55 54 82-40 000-2 1974/206 51 54 82-40 000-6 → 50 54 82-40 000-7 29. 4. 2015: DHV Lužná u Rakovníka; vůz je veden v KOV nikoli pod kódem 450, ale pod kódem 046 jako vůz řady BDs046
50 54 82-40 001-5 1974/208 51 54 82-40 001-4 mezi 8. 8. 2014 - 2. 2. 2015: zrušen; 21. 1. 2015: VUZ Praha; 3. 2. 2015: deaktivován; 4. 1. 2017: DHV Lužná u Rakovníka; vůz je veden v KOV nikoli pod kódem 450, ale pod kódem 046 jako vůz řady BDs046
50 54 82-40 002-3 1974/209 51 54 82-40 002-2 5. 12. 2017: zrušen
50 54 82-40 003-1 1974/207 51 54 82-40 003-0 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 004-9 1974/212 51 54 82-40 004-8  
50 54 82-40 005-6 1974/213 51 54 82-40 005-5 16. 6. 2000: zrušen
50 54 82-40 006-4 1974/214 51 54 82-40 006-3 mezi 19. 1. 2017 - 12. 9. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 007-2 1974/215 51 54 82-40 007-1  
50 54 82-40 008-0 1974/205 51 54 82-40 008-9  
50 54 82-40 010-6 1974/xxx 51 54 82-40 010-5 12. 6. 1998: zrušen
50 54 82-40 011-4 1974/210 51 54 82-40 011-3  
50 54 82-40 034-6 1974/229 51 54 82-40 034-5 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 052-8 1974/255 51 54 82-40 052-7 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 053-6 1974/257 51 54 82-40 053-5 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
60 54 89-29 042-5 1974/260 51 54 82-40 054-3 → 50 54 82-40 054-4 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován; 20xx: EVN, Revolution Train; původ vozu není spolehlivý, výrobní štítek přeražen, vůz 51 54 82-40 054-3 by měl mít výr. č. 1974/259; není vyloučeno že se jedná záměnou o vůz 51 54 82-70 061-0, výr. č. 1974/266
50 54 82-40 055-1 1974/258 51 54 82-40 055-0  
60 54 89-29 044-1 1974/259 51 54 82-40 056-8 → 50 54 82-40 056-9 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován; 20xx: EVN, Revolution Train; původ vozu není spolehlivý, výrobní štítek přeražen, vůz 51 54 82-40 056-8 by měl mít výr. č. 1974/250; není vyloučeno že se jedná záměnou o vůz 51 54 82-70 054-3, výr. č. 1974/259
50 54 82-40 057-7 1974/263 51 54 82-40 057-6 5. 11. 2009: zrušen
50 54 82-40 058-5 1974/262 51 54 82-40 058-4 4. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 059-3 1974/265 51 54 82-40 059-2 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 060-1 1974/264 51 54 82-40 060-0 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 061-9 1974/266 51 54 82-40 061-8 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 062-7 1974/267 51 54 82-40 062-6  
50 54 82-40 063-5 1974/268 51 54 82-40 063-4 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 064-3 1974/269 51 54 82-40 064-2  
50 54 82-40 065-0 1974/270 51 54 82-40 065-9 4. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 066-8 1974/261 51 54 82-40 066-7 17. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 068-4 1974/273 51 54 82-40 068-3 mezi 3. 1. - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
99 54 95-77 117-3 1974/282 51 54 82-40 070-9 → 50 54 82-40 070-0 → 80 54 20-00 117-6 nejpozději 2005: dom. st. Brno-Maloměřice - nářaďový vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A13
60 54 99-40 004-8 1974/276 51 54 82-40 071-7 → 50 54 82-40 071-8 → 80 54 26-00 004-0 19xx: zrušen; 9. 5. 2012: DHV Lužná u Rakovníka - obytný, později doprovodný vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A17 jako vůz řady BDrA17
50 54 82-40 072-6 1974/271 51 54 82-40 072-5 4. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 073-4 1974/272 51 54 82-40 073-3 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 074-2 1974/279 51 54 82-40 074-1 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 075-9 1974/275 51 54 82-40 075-8 mezi 31. 10. 2018 - 13. 8. 2019: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 076-7 1974/274 51 54 82-40 076-6 mezi 31. 10. 2018 - 13. 8. 2019: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 078-3 1974/277 51 54 82-40 078-2 21. 2. 2018: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 079-1 1974/278 51 54 82-40 079-0 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 080-9 1974/xxx 51 54 82-40 080-8 18. 12. 1997: zrušen
50 54 82-40 081-7 1974/280 51 54 82-40 081-6  
50 54 82-40 082-5 1974/281 51 54 82-40 082-4 mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: zrušen
50 54 82-40 083-3 1974/288 51 54 82-40 083-2 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 084-1 1974/283 51 54 82-40 084-0 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 085-8 1974/289 51 54 82-40 085-7 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 087-4 1974/292 51 54 82-40 087-3  
50 54 82-40 088-2 1974/294 51 54 82-40 088-1 mezi 10. 4. 2010 - 19. 11. 2010: zrušen; 8. 4. 2011: deaktivován
50 54 82-40 089-0 1974/293 51 54 82-40 089-9 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 090-8 1974/290 51 54 82-40 090-7 5. 12. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 092-4 1974/299 51 54 82-40 092-3 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 093-2 1974/301 51 54 82-40 093-1 mezi 19. 1. 2017 - 12. 9. 2017: zrušen; mezi 3. 1. 2018 - 25. 6. 2018: deaktivován
50 54 82-40 094-0 1974/300 51 54 82-40 094-9 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen; 15. 6. 2010: deaktivován
50 54 82-40 095-7 1974/302 51 54 82-40 095-6 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen; 15. 6. 2010: deaktivován
50 54 82-40 096-5 1974/396 51 54 82-40 096-4 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 097-3 1974/297 51 54 82-40 097-2 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 098-1 1974/295 51 54 82-40 098-0 5. 12. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 102-1 1975/008 51 54 82-40 102-0 mezi 5. 4. 2010. - 25. 10. 2010: zrušen; 26. 10. 2010: deaktivován
50 54 82-40 103-9 1975/009 51 54 82-40 103-8  
50 54 82-40 104-7 1975/010 51 54 82-40 104-6 mezi 6. 2. 2015 - 1. 10. 2015: zrušen
50 54 82-40 105-4 1975/011 51 54 82-40 105-3 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 106-2 1975/012 51 54 82-40 106-1 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 3. 1. 2018 - 25. 6. 2018: deaktivován
50 54 82-40 107-0 1975/013 51 54 82-40 107-9  
50 54 82-40 108-8 1975/014 51 54 82-40 108-7 mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: zrušen; mezi 19. 1. 2017 - 12. 9. 2017: deaktivován
50 54 82-40 120-3 1975/024 51 54 82-40 120-2 mezi 13. 2. 2014 - 7. 8. 2014: zrušen; mezi 17. 2. 2016 - 1. 9. 2016: deaktivován
50 54 82-40 121-1 1975/026 51 54 82-40 121-0 mezi 14. 8. 2019 - 2. 1. 2020: zrušen
50 54 82-40 122-9 1975/027 51 54 82-40 122-8 26. 10. 2001: zrušen
50 54 82-40 123-7 1975/028 51 54 82-40 123-6 mezi 7. 4. 2007 - 29. 1. 2008: zrušen; 30. 1. 2008: deaktivován
50 54 82-40 124-5 1975/029 51 54 82-40 124-4 mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 17. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 125-2 1975/030 51 54 82-40 125-1 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 126-0 1975/025 51 54 82-40 126-9 17. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 127-8 1975/032 51 54 82-40 127-7 mezi 6. 2. 2015 - 1. 10. 2015: zrušen; mezi 17. 2. 2016 - 1. 9. 2016: deaktivován
50 54 82-40 129-4 1975/033 51 54 82-40 129-3 mezi 3. 1. 2018 - 26. 6. 2018: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
80 54 98-00 001-9 1975/xxx 51 54 82-40 130-1 → 50 54 82-40 130-2 xxxx: Viamont - xxxx vůz
50 54 82-40 131-0 1975/031 51 54 82-40 131-9 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 132-8 1975/036 51 54 82-40 132-7 mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: zrušen; mezi 31. 10. 2018 - 12. 8. 2019: deaktivován
50 54 82-40 134-4 1975/037 51 54 82-40 134-3 17. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 136-9 1975/041 51 54 82-40 136-8 4. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 137-1 1975/041 51 54 82-40 137-6 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen; 15. 6. 2010: deaktivován
50 54 82-40 139-3 1975/044 51 54 82-40 139-2 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 142-7 1975/048 51 54 82-40 142-6 17. 8. 2006: zrušen
99 54 95-77 074-6 1975/047 51 54 82-40 143-4 → 50 54 82-40 143-5 → 80 54 20-00 074-9 12. 4. 2005: dom. st. Děčín hl. n. - nářaďový vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A13
50 54 82-40 144-3 1974/045 51 54 82-40 144-2  
50 54 82-40 145-0 1975/050 51 54 82-40 145-9 mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 17. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 146-8 1975/049 51 54 82-40 146-7 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen; 15. 6. 2010: deaktivován
50 54 82-40 147-6 1975/051 51 54 82-40 147-5  
50 54 82-40 150-0 1975/107 51 54 82-40 150-9  
50 54 82-40 151-8 1975/108 51 54 82-40 151-7 mezi 6. 2. 2015 - 1. 10. 2015: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 152-6 1975/110 51 54 82-40 152-5 mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: zrušen; mezi 19. 1. 2016 - 11. 9. 2017: deaktivován; 2020: Retrolok, s.r.o.
50 54 82-40 153-4 1975/109 51 54 82-40 153-3  
50 54 82-40 154-2 1975/111 51 54 82-40 154-1  
50 54 82-40 156-7 1975/113 51 54 82-40 156-6  
50 54 82-40 157-5 1975/115 51 54 82-40 157-4 16. 11. 2005: zrušen
50 54 82-40 158-3 1975/114 51 54 82-40 158-2  
50 54 82-40 160-9 1975/117 51 54 82-40 160-8  
50 54 82-40 161-7 1975/118 51 54 82-40 161-6 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 162-5 1975/119 51 54 82-40 162-4 mezi 10. 2004 - 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 163-3 1975/120 51 54 82-40 163-2 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 164-1 1975/121 51 54 82-40 164-0 mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: zrušen; mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: deaktivován
50 54 82-40 165-8 1975/123 51 54 82-40 165-7 mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 168-2 1975/124 51 54 82-40 168-1 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 169-0 1975/xx 51 54 82-40 169-9  
50 54 82-40 170-8 1975/xxx 51 54 82-40 170-7  
50 54 82-40 171-6 1975/129 51 54 82-40 171-5 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 173-2 1975/xxx 51 54 82-40 173-1 mezi 7. 4. 2007 - 24. 1. 2008: zrušen; 25. 1. 2008: deaktivován
50 54 82-40 174-0 1975/131 51 54 82-40 174-9 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 175-7 1975/132 51 54 82-40 175-6 mezi 14. 8. 2019 - 2. 1. 2020: zrušen
50 54 82-40 177-3 1975/135 51 54 82-40 177-2 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 178-1 1975/138 51 54 82-40 178-0 4. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 179-9 1975/131 51 54 82-40 179-8 mezi 31. 10. 2008 - 18. 10. 2009: zrušen; 19. 10. 2009: deaktivován
50 54 82-40 180-7 1975/140 51 54 82-40 180-6  
50 54 82-40 181-5 1975/141 51 54 82-40 181-4  
50 54 82-40 182-3 1975/143 51 54 82-40 182-2  
50 54 82-40 183-1 1975/139 51 54 82-40 183-0  
50 54 82-40 184-9 1975/142 51 54 82-40 184-8  
50 54 82-40 185-6 1975/145 51 54 82-40 185-5 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 186-4 1975/146 51 54 82-40 186-3 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 187-2 1975/144 51 54 82-40 187-1  
50 54 82-40 188-0 1975/147 51 54 82-40 188-9  
60 54 99-40 189-7 1975/149 51 54 82-40 189-7 → 50 54 82-40 189-8 → 80 54 38-00 308-1 → 55 54 82-30 001-2 13. 6. 2006: dom. st. Plzeň hl. n. - pomocný vůz; 27. 10. 2011: DHV Lužná u Rakovníka - pomocný, později obytný a doprovodný vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A17 jako vůz řady BDrA17
50 54 82-40 190-6 1975/150 51 54 82-40 190-5 mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: zrušen; mezi 3. 1. 2018 - 25. 6. 2018: deaktivován
50 54 82-40 193-0 1975/154 51 54 82-40 193-9 mezi 31. 10. 2008 - 18. 10. 2009: zrušen; 19. 10. 2009: deaktivován
50 54 82-40 194-8 1975/155 51 54 82-40 194-7 17. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 255-7 1976/031 51 54 82-40 255-6 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: deaktivován
50 54 82-40 256-5 1976/037 51 54 82-40 256-4 mezi 2. 11. 2013 - 12. 2. 2014: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 257-3 1976/043 51 54 82-40 257-2 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: deaktivován
50 54 82-40 260-7 1976/046 51 54 82-40 260-6 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 3. 9. 2016 - 18. 1. 2017: deaktivován
50 54 82-40 261-5 1976/042 51 54 82-40 261-4 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen; mezi 31. 10. 2008 - 21. 4. 2009: deaktivován
50 54 82-40 262-3 1976/xxx 51 54 82-40 262-2 1996: zrušen
50 54 82-40 263-1 1976/041 51 54 82-40 263-0 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 17. 2. 2016 - 2. 9. 2016: deaktivován
50 54 82-40 264-9 1976/047 51 54 82-40 264-8 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 265-6 1976/049 51 54 82-40 365-6  
50 54 82-40 266-4 1976/048 51 54 82-40 266-3 mezi 19. 1. 2017 - 12. 9. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 268-0 1976/xxx 51 54 82-40 268-9  
50 54 82-40 269-8 1976/040 51 54 82-40 269-7  
50 54 82-40 270-6 1976/051 51 54 82-40 270-5 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 271-4 1976/055 51 54 82-40 271-3  
50 54 82-40 272-2 1976/054 51 54 82-40 272-1  
50 54 82-40 273-0 1976/057 51 54 82-40 273-9 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 274-8 1976/053 51 54 82-40 274-7 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 276-3 1976/060 51 54 82-40 276-2 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 277-1 1976/056 51 54 82-40 277-0 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 278-9 1976/062 51 54 82-40 278-8 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 279-7 1976/061 51 54 82-40 279-6 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 280-5 1976/063 51 54 82-40 280-4 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 281-3 1976/065 51 54 82-40 281-2 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 282-1 1976/064 51 54 82-40 282-0 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 283-9 1976/058 51 54 82-40 283-8 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 284-7 1976/067 51 54 82-40 284-6 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 285-4 1976/066 51 54 82-40 285-3 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 286-2 1976/068 51 54 82-40 286-1  
50 54 82-40 287-0 1976/070 51 54 82-40 287-9 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 288-8 1976/069 51 54 82-40 288-7 mezi 10. 4. 2010 - 19. 11. 2010: zrušen; 13. 4. 2012: deaktivován
60 54 89-29 045-8 1976/071 51 54 82-40 289-5 → 50 54 82-40 289-5 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován; 20xx: EVN, Revolution Train
50 54 82-40 290-4 1976/073 51 54 82-40 290-3  
50 54 82-40 291-2 1976/075 51 54 82-40 291-1  
50 54 82-40 292-0 1976/074 51 54 82-40 292-9  
50 54 82-40 293-8 1976/072 51 54 82-40 293-7  
50 54 82-40 294-6 1976/079 51 54 82-40 294-5 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 295-3 1976/080 51 54 82-40 295-2 mezi 10. 2004 - 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 296-1 1976/076 51 54 82-40 296-0 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 297-9 1976/081 51 54 82-40 297-8 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 298-7 1976/078 51 54 82-40 298-6 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 299-5 1976/082 51 54 82-40 299-4 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 300-1 1976/077 51 54 82-40 300-0 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 301-9 1976/083 51 54 82-40 301-8 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 302-7 1976/085 51 54 82-40 302-6 mezi 3. 1. 2020 - 15. 9. 2020: zrušen
50 54 82-40 303-5 1976/084 51 54 82-40 303-4 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 304-3 1976/087 51 54 82-40 304-2  
50 54 82-40 305-0 1976/088 51 54 82-40 305-9 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 306-8 1976/086 51 54 82-40 306-7 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 307-6 1976/089 51 54 82-40 307-5 5. 12. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 308-4 1976/090 51 54 82-40 308-3 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
50 54 82-40 309-2 1976/092 51 54 82-40 309-1 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
99 54 95-74 249-7 1976/093 51 54 82-40 310-9 → 50 54 82-40 310-0 → 80 54 38-00 249-7 4. 4. 2001: dom. st. Brno dolní - obytný vůz; 2004–2005: dom. st. Brno-Maloměřice; vůz je veden v KOV pod kódem A02
50 54 82-40 311-8 1976/091 51 54 82-40 311-7 5. 12. 2017: zrušen; mezi 27. 6. 2018 - 30. 10. 2018: deaktivován
50 54 82-40 312-6 1976/095 51 54 82-40 312-5 mezi 31. 10. 2018 - 13. 8. 2019: zrušen
50 54 82-40 313-4 1976/097 51 54 82-40 313-3 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 314-2 1976/098 51 54 82-40 314-1 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
50 54 82-40 315-9 1976/095 51 54 82-40 315-8 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
60 54 89-29 047-4 1976/099 51 54 82-40 316-6 → 50 54 82-40 316-7 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován; 2013: EVN, Revolution Train
50 54 82-40 317-5 1976/100 51 54 82-40 317-4 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 318-3 1976/094 51 54 82-40 318-2  
50 54 82-40 319-1 1976/101 51 54 82-40 319-0  
60 54 99-29 008-4 1976/102 51 54 82-40 320-8 → 50 54 82-40 320-9 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován; 2013: EVN, Revolution Train
50 54 82-40 321-7 1976/103 51 54 82-40 321-6 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
60 54 99-40 309-1 1976/104 51 54 82-40 322-4 → 50 54 82-40 322-5 → 80 54 38-00 309-9 16. 5. 2006: dom. st. Plzeň hl. n. - pomocný vůz; 14. 8. 2012: DHV Lužná u Rakovníka - pomocný, poději obytný a doprovodný vůz; vůz je veden v KOV pod kódem A17 jako vůz řady BDrA17
50 54 82-40 323-3 1976/105 51 54 82-40 323-2  
50 54 82-40 324-1 1976/107 51 54 82-40 324-0 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
50 54 82-40 325-8 1976/109 51 54 82-40 325-7  
50 54 82-40 326-6 1976/105 51 54 82-40 326-5 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
50 54 82-40 327-4 1976/109 51 54 82-40 327-3 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 19. 5. 2010: deaktivován
50 54 82-40 328-2 1976/110 51 54 82-40 328-1 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 4. 2. 2015 - 30. 9. 2015: deaktivován; 2015: KŽC Doprava, s.r.o.
50 54 82-40 329-0 1976/111 51 54 82-40 329-9  
50 54 82-40 330-8 1976/112 51 54 82-40 330-7  
50 54 82-40 331-6 1976/113 51 54 82-40 331-5 9. 3. 2006: zrušen
50 54 82-40 332-4 1976/115 51 54 82-40 332-3 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 333-2 1976/116 51 54 82-40 333-1  
50 54 82-40 334-0 1976/114 51 54 82-40 334-9 mezi 8. 8. 2014 - 3. 2. 2015: zrušen; mezi 4. 2. 2015 - 30. 9. 2015: deaktivován; 2015: KŽC Doprava, s.r.o.
50 54 82-40 335-7 1976/117 51 54 82-40 335-6  
50 54 82-40 336-5 1976/118 51 54 82-40 336-4 30. 9. 1998: zrušen
50 54 82-40 337-3 1976/119 51 54 82-40 337-2 mezi 31. 10. 2008 - 4. 11. 2009: zrušen; 5. 11. 2009: deaktivován
50 54 82-40 338-1 1976/121 51 54 82-40 338-0 1995: doložen venkovní nátěr jako u vozů řady ABeer a Beer s kterými jezdil v jedné soupravě; 10. 2. 2006: zrušen
50 54 82-40 339-9 1976/120 51 54 82-40 339-8 mezi 31. 10. 2008 - 9. 4. 2010: zrušen; 18. 5. 2011: deaktivován
50 54 82-40 340-7 1976/122 51 54 82-40 340-6  
50 54 82-40 374-6 1981/068 51 54 82-40 374-5 mezi 5. 11. 2011 - 7. 6. 2012: zrušen; 10. 9. 2012: deaktivován
50 54 82-40 382-9 1981/070 51 54 82-40 382-8 26. 10. 2004: zrušen
50 54 82-40 383-7 1981/084 51 54 82-40 383-6 mezi 5. 11. 2011 - 7. 6. 2012: zrušen; 10. 9. 2012: deaktivován
50 54 82-40 385-2 1981/085 51 54 82-40 385-1 11. 8. 2006: zrušen
50 54 82-40 388-6 1981/071 51 54 82-40 388-5 mezi 7. 4. 2007 - 15. 4. 2008: zrušen a deaktivován
80 54 20-00 134-1 1981/072 51 54 82-40 389-3 26. 3. 2003: dom. st. Ostrava hl. n. - nářaďový vůz; vůz byl veden v KOV pod kódem A13; 23. 2. 2011: deaktivován

Výroba Bautzen 1987 (vozy původní řady BDmee)nahoru

V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i vozy s místy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)

(3.) BDmee 1987

Řada vozu:
BDhmsee448
Číselné označení vozu:
51 54 82-70
Kód řady KOV:
448
Typové označení KOV:
BDhmsee RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1987 Počet vyrobených vozů: 74 (001–074)

Vývoj označení řady vozu: BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee448 (některé vozy přechodně BDbmsee451 a navrácení režimu RIC) | 2010: BDhmsee448 (v období let 2010–2011 některé vozy přechodně BDhmsee451 a navrácení režimu RIC)

Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 (v období od 90. let do roku 2011 některé vozy přechodně 50 54 82-70 a navrácení režimu RIC)
Obrázek vozu:
Fotografie vozů:
  • BDbmsee 51 54 82-70 060-3: pohled na vůz, nápisy na voze; foto Petr Fiala, 19. 1. 2002, Třebíč
  • BDbmsee 51 54 82-70 062-9: pohled na vůz; foto Petr Fiala, 22. 3. 2005, Olomouc hl. n.
  • BDbmsee 51 54 82-70 059-5: pohled na vůz; foto Petr Fiala, 23. 5. 2005, Brno hl. n.
  • BDbmsee448 51 54 82-70 058-7: označení vozu co se nepovedlo - omylem chybné písmenné označení včetně kódového označení; foto Jan Máca, 27. 12. 2010
  • BDhmsee448 51 54 82-70 064-5: pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 1. 5. 2013, Brno hl. n.
  • BDhmsee448 51 54 82-70 052-0: pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 16. 7. 2013, Nepomuk
  • 99 54 9 363 001-7 (ex BDmee 51 54 82-70 055-3): pohled na vůz, nápisy na voze; foto Alan Butschek, 12. 11. 2014, Brno hl. n., R 839
  • 99 54 9 363 001-7 (ex BDmee 51 54 82-70 055-3): pohled na vůz, výrobní štítek; foto Piotr Kilanowski, 8. 4. 2016, Čadca

Akt.: 2020-11-08

Vozy řady BDmee umožňovaly přepravu cestujících na vozíku naložením vozíku dveřmi zavazadlového prostoru a zajetím vozíku kolem WC (které je netradičně umístěno uprostřed vozu) do prvního přilehlého oddílu. Chodba k tomuto oddílu byla širší než zbylá část postranní chodbičky a v oddíle nebyla pevná sedadla, nýbrž 6 sklápěcích sedadel.

Původně se v 5 zbylých oddílech nacházelo vždy 8 sedadel, což nebylo - podobně jako ve vozech řad Amee a Bmee - zrovna nejvíc pohodlné. Od roku 1995 se do těchto 5 oddílů postupně instalovalo 6 sedadel. Původní počet míst k sezení 40 + 6 sklopných sedadel klesl na 30 sedadel + 6 sklopných sedadel.

V roce 1991 (web TÚDC uvádí již rok 1990) byl vůz 055 vyčleněn a přestavěn na měřicí vůz pro měření parametrů trolejového vedení, tzv. měřicí vůz pevných trakčních zařízení (MV PTZ). Vůz obdržel označení MV 43603, později se označení měnilo. Vůz je uváděn jako typ Bdmee 87 / MVPTZ 96/3. Správcem vozu byla od 1. 1. 1993 Technická ústředna dopravní cesty (TÚDC), která se k 1. 4. 2005 změnila po spojení s DOM Pardubice, SŽT Praha a Technickou inspekcí GŘ ČD v Technickou ústřednu Českých drah (TÚČD). Po převodu vybraných činností k SŽDC se TÚČD k 1. 7. 2008 přeměnila zpět v TÚDC. V roce 1996 pravděpodobně vůz prošel v ŽOS České Velenice blíže nespecifikovanou úpravou. V současné době se vůz nachází v majetku Správy železnic - TÚDC. Vůz byl a je trvale deponován v Bohumíně.

Potřeba zajištění vozů 2. třídy k sezení řady Bmee pro mezinárodní provoz Bratislava - Wien si v roce 1992 vyžádala záměnu vysokonapěťové elektrické výzbroje z 6 vozů řady BDmee do 6 vozů řady Bmee.

V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly k ŽSR vozy 001–020.

Během působení vozů u ČSD a ČD jsou evidovány celkem 4 zrušené vozy po nehodách. V roce 1992 byl zrušen vůz 051, a to buď po nehodě 20. 9. 1992 v Nepomuku (pravděpodobné) nebo po nehodě 7. 8. 1991 ve Starém Plzenci (méně pravděpodobné). Ke zrušení vozu 065 došlo v roce 1995 po nehodě v Křižanově. Následoval vůz 069 jenž vzplál plamenem v roce 2002 u Okrouhlice. Zatím chybí informace ke čtvrtému zrušenému vozu 070, které byl ještě k 1. 1. 1990 veden pod dom. st. Bohumín. Buď je to zatím neznámá nehoda nebo byl zrušen po nehodě 7. 8. 1991 ve Starém Plzenci (tím by se také vyjasnila varianta nehody vedoucí ke zrušení vozu 051).

U ČD docházelo během let k omezení provozu některých vozů jen na vnitrostátní provoz. Například v roce 1996 bylo v režimu 51 pouhých 14 vozů, namátkou v roce 2002 se poměr vozů s režimem 51 zlepšil - bylo v něm 23 vozů. Tento trend pokračoval na konci první dekády 21. století, až nakonec v roce 2011 (tedy těsně před zahájením rekonstrukcí vozů na řadu Bbdgmee236) jezdilo v mezinárodním provozu 32 vozů. Číselné označení vozů se při omezení na vnitrostátní provoz měnilo z 51 54 82-70 na 50 54 82-70, z čehož usuzuji že se nejednalo o zásah do elektrické výzbroje, vozy přecházely pod kód 451.

Rychlé zpětné orientaci mezi vozy původních řad BDmee a BDmeer záměna písmen "b" a "h" v roce 2010 moc nepřispěla. Pokusím se o stručné shrnutí. V roce 2000 obdržely vozy řady BDmee nové označení BDbmsee a vozy řady BDmeer nové označení BDbmrsee. Písmeno "b" označovalo vůz pro tělesně postižené a "r" zvláštní výbavu, v tomto případě zdvihací plošinu pro cestující na vozíku. V roce 2010 se upustilo od vyznačování zdvihací plošiny písmenem "r", takže způsobilost vozu pro přepravu cestujících na vozíku se od této chvíle vyznačila jen písmenem "b". A aby se odlišily vozy bez zdvihací plošiny, tak tyto vozy převzaly místo písmene "b" písmeno "h", což je další písmeno určené pro vyznačení vozů pro tělesně postižené.

Zbylé vozy, které nepřešly v rámci omezování na vnitrostátní provoz pod kód 451, prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. Vozy řady BDhmsee448 dojezdily v říjnu 2013, posledním výkon s cestujícími připadl na 10. 10. 2013 vozu 067 na R 666 z Kostelce u Jihlavy (kvůli výluce) do Plzně.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2014)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
51 54 82-70 051-2 1987/122   21. 10. 1992: zrušen po MU Nepomuk dne 20. 9. 1992
99 54 9 363 001-7 1987/126 51 54 82-70 055-3 → 43603 → 51 54 82-43 603-4 → 80 54 33-00 001-7 1991: měřicí vůz; nyní Správa železnic - TÚDC
51 54 82-70 065-2 1987/136   6. 9. 1995: zrušen po MU Křižanov dne 30. 6. 1995
51 54 82-70 069-4 1987/140 51 54 82-70 069-4 → 50 54 82-70 069-5 2. 4. 2003: zrušen po MU Okrouhlice dne 16. 10. 2002
  1987/141 51 54 82-70 070-2 199x: zrušen

(4.) BDmee 1987 - změna režimu

Řada vozu:
BDhmsee451
Číselné označení vozu:
50 54 82-70
Kód řady KOV:
451
Typové označení KOV:
BDhmsee

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87

Odebrání režimu RIC vozům řady BDhmsee448 [viz kód 448].

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: viz kód 448 Počet vyrobených vozů: viz kód 448
Vývoj označení řady vozu: BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee451 | 2010: BDhmsee451
Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70 | po odebrání režimu RIC v různých letech: 50 54 82-70
Obrázek vozu:
Fotografie vozů:

Akt.: 2020-11-08

V průběhu let značná část vozů původní řady BDmee ztratila režim provozování dle RIC a obdržela označení 50 54 82-70, avšak nastaly i případy opačné, kdy vozy opětovně režim RIC obdržely a s nimi i své původní 12místné číslo.

U vozů řady BDmee připadajících od roku 1993 k železniční správě ČD pokračoval výzisk jejich elektrické výzbroje v letech 1993–1994 u dalších 10 vozů.

Asi největší rozmach omezení nasazování vozů řady BDmee pouze na vnitrostátní výkony nastalo v 90. letech. V roce 1996 bylo takto omezeno 26 vozů. Pak se počet vozů s označením 50 54 82-70 snižoval: 1998 - 23 vozů, 1999–2001 - 18 vozů, 2002 - 17 vozů, aby v roce 2004 počet vozů s režimem 50 opět vzrostl na 24. Tento stav vydržel do roku 2007, pak se většina vozů dočkala opět navrácení režimu RIC: 2008–2009 - 18 vozů, 2010 - 16 vozů a v roce 2011, tedy těsně před zahájením rekonstrukcí vozů na řadu Bbdgmee236 zůstalo pouhých 7 vozů v režimu 50.

Vozy, které v roce 2011 zůstaly s režimem 50 pod kódem 451, prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236. Vozy řady BDhmsee451 dojezdily v březnu 2013, posledním výkon s cestujícími připadl dne 18. 3. 2013 vozu 042 na R 664 z Brna do Plzně.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)

Výroba Bautzen 1987–1988 (vozy původní řady BDmeer)nahoru

V 80. letech nakoupily ČSD od vagónky Bautzen osobní vozy konstrukčního typu Z2, mezi nimi i vozy s místy k sezení 2. třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem vybavené zdvihací plošinou pro cestující na vozíku. Dodávky probíhaly takto:
BRcm 51 54 85-40 000–019 (1984)
Bmee 50 54 21-38 001–060 (1986)
Amee 50 54 11-38 001–040 (1987)
Bmee 50 54 21-38 061–090 (1987)
BDmee 51 54 82-70 001–074 (1987)
BDmeer 51 54 82-70 075–100 (1987–1988)

(5.) BDmeer 1987–1988

Řada vozu:
BDbmsee447
Číselné označení vozu:
51 54 82-70
Kód řady KOV:
447
Typové označení KOV:
BDbmsee RIC

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu 1.068, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 3 sklopná sedadla, zdvihací plošina, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87

Výrobce: VEB Waggonbau Bautzen, Německo Rok výroby: 1987–1988 Počet vyrobených vozů: 26 (075–100)

Vývoj označení řady vozu: BDmeer | 2001: BDbmrsee | 2009: BDbmrsee447 | 2010: BDbmsee447

Vývoj číselného označení vozu: 51 54 82-70
Provozované vozy v současnosti u ČD: 100 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 1 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Praha hl. n.
Obrázek vozu:
Fotografie vozů:

Akt.: 2020-11-08

Vozy řady BDmeer se od vozů řady BDmee odlišují vybavením zdvihací plošinou. I tyto vozy mají pro cestující na vozíku uzpůsobenou šířku chodbičky k prvnímu oddílu přilehlého k zavazadlovému prostoru, resp. WC. V oddíle nejsou pevná sedadla, nýbrž 3 sklápěcí sedadla po jedné straně oddílu; to je odlišnost od vozů řady BDmee.

Podobně jako u vozů řady BDmee došlo i ve vozech řady BDmeer v letech 1995–1996 (možná i v roce 1997) v ŽOS České Velenice k výměně sedadel ve zbylých 5 oddílech z původních 8 na 6 sedadel. Nová sedadla pocházela z vozů řady Amee. Přístavba vozů do ŽOS České Velenice na úpravy byla smlouvy o díle č. 01/BDmeer/Odb/95 naplánována postupně od 4. 8. 1995 do 17. 11. 1995. Původní počet míst k sezení 40 + 3 sklopná sedadla klesl na 30 sedadel + 3 sklopná sedadla.

V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly k ŽSR vozy 075–084.

Vozy 075–099 prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236.

Jediným vozem, který rekonstrukcí neprošel, je vůz 100. Uvádím výčet jeho rámcového nasazení od roku 2015 (stav ke dni 8. 11. 2020):

- 2015 ... od začátku roku do 7. 6. jezdil v relaci Praha - München, od 8. 6. do 29. 6. jezdil mezi Prahou a Domažlicemi. Ve dnech 3./4. 7. následovala jízda Praha - Budapest na EC 171/170, 5. 7. - 11. 7. jezdil na vlacích EC v úseku Praha - Žilina, 15. 7. - 21. 7. Praha - München a od 25. 7. do 9. 11. v soupravách EC Praha - Košice;

- 2016 ... poprvé se v provozu objevil 26./27. 1. na EC 279/278 Praha - Budapest. Od 27. 1. do 6. 2. jezdil v relaci Praha - Břeclav a Praha - Budapest a od 8. 2. do 24. 2. jezdil mezi v relaci Praha - München. Následoval výkon Praha - Linz ve dnech 5. 3. - 8. 3., poté se od 14. 3. do 24. 3. objevoval opět na vlacích Praha - München a 6./7. 4. si zajel z Prahy do Žiliny, 10. 4. na vlaku Praha - München a 12. - 14. 4. se objevil na obratu 551/29550/550 Praha - Otrokovice. Následoval pobyt v DPOV Nymburk, z kterého se vůz 3. 8. vrátil do Prahy. Od 28. 9. do 30. 9. jezdil u Pardubic a Čáslavi, účel jízd mně není znám. Dne 29. 11. se objevil na obratu Praha - München, 6./7. 12. na obratu Praha - Žilina, 14./15. 12. na EC 279/280 Praha - Budapest a 31. 12. na EC 121/124 Praha - Žilina;

- 2017... od 1. 1. do 4. 1. jezdil v relaci Praha - Žilina. Na vlacích EC Praha - Budapest jezdil 10. 1. - 14. 1., 20./21. 1., 24. 1. - 26. 1. Poté zamířil na relaci Praha - Žilina, a to ve dnech 30. 1., 2. 2. - 15. 2. a 18. 2. - 22. 2. Následovaly výkony Praha - Vsetín a Praha - Žilina 7. 3. - 11. 3. a 14. 3. - 16. 3. Po těchto výkonech byl vůz dlouhodobě odstaven.

- 2018 ... vůz byl odstaven;

- 2019 ... 31. 1. vůz odjel na vlacích 1301/70360 do Šumperku, aby v tamní společnosti Pars nova prošel opravou. Z ní se vrátil do Prahy 6. 7. 2019 na vlacích 70361/1300 oděn do korporátního nátěru ČD. Do provozu s cestujícími vyrazil 10. 8. a jezdil na vlacích 1684/1685 Praha - Blatná, konkrétně ve dnech 10./11. 8., 17./18. 8., 24./25. 8., 31. 8./1. 9., 7./8. 9., 14./15. 9., 21./22. 9., 28./29. 9., 19./20. 10. a 26. 10. - 28. 10. K vidění byl ve zvláštních vlacích 5./6. 9. v okolí Prahy, 24. 10. zajel z Prahy do Votic a 25. 10. se pohyboval u Golčova Jeníkova. Následovaly výkony v relaci Praha - České Budějovice od 8. 11. do 10. 11., následně 30. 11. jízda z Prahy do Žiliny. V závěru roku se ještě objevil 22./23. 12. na vlacích Praha - Klatovy;

- 2020 ... 8. 1. vyjel z Prahy do Děčína, 10. 1. z Prahy od Žiliny a následovaly výkony na vlacích EC v relaci Praha - Budapest, a to ve dnech 16. 1. - 19. 1. a 22./23. 1. Od 1. 2. do 6. 2. jezdil mezi Prahou, Vsetínem, Púchovem a Žilinou a 7. 2. se projel na EC 271/276 Praha - Budapest. Znovu se do provozu vrátil 23. 5. 2020 a do 11. 10. 2020 jezdil na Sp 1596/1597 z Prahy do Příbrami a Blatné.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
51 54 82-70 100-7 1988/015    

Úprava vozů řady BDmee (vozy řady BDmee)nahoru

Vybraným vozům řady BDmee byla odejmuta vysokonapěťová elektrická výzbroj ve prospěch jiných řad vozů. K tomuto zásahu došlo ve dvou vlnách: v roce 1992 a v letech 1993–1994.

(6.) BDmee - úprava 1992 (ex BDmee)

Řada vozu:
BDmee
Číselné označení vozu:
50 54 82-78
Kód řady KOV:
(447)
Typové označení KOV:
BDmee

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87

Úprava vozů původní řady BDmee (Bautzen 1987).

Úprava: ? Rok úpravy: 1992 Počet upravených vozů: 6 (004, 010, 014, 017–018, 020)
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDmee [viz kód 448] | po úpravě (1992): BDmee
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 51 54 82-70 [viz kód 448] | po úpravě (1992): 50 54 82-78
Obrázek vozu:
Fotografie vozu: -

Akt.: 2020-11-08

Potřeba zajištění vozů 2. třídy k sezení řady Bmee pro mezinárodní provoz Bratislava - Wien si v roce 1992 vyžádala záměnu vysokonapěťové elektrické výzbroje z 6 vozů řady BDmee do 6 vozů řady Bmee. Vozy řady Bmee byly z výroby vybaveny CZE pro dobíjení baterie z průběžného kabelu pouze pro napětí 3 000 V, což tehdy pro vnitrostátní dopravu na tratích stejnosměrného i střídavého trakčního systému postačovalo. Vozy BDmee už ale měly z výroby volič napětí komfortnější.

Vozy řady BDmee číslo 004, 010, 014, 017–018 a 020 obdržely elektrickou výzbroj z vozů řady Bmee, a tím došlo k omezení jejich nasazování jen na vnitrostátní provoz. Číselné označení se změnilo na 50 54 82-78. Záměnu elektrické výzbroje a přeznačení vozů řešil materiál č. j. 391/92-0237 z 12. 10. 1992.

V roce 1993 při dělení parku osobních vozů přešly všechny k ŽSR.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (1993)

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 82-78 004-4 1987/xxx 51 54 82-70 004-1 1993: ŽSR
50 54 82-78 010-1 1987/xxx 51 54 82-70 010-8 1993: ŽSR
50 54 82-78 014-3 1987/xxx 51 54 82-70 014-0 1993: ŽSR
50 54 82-78 017-6 1987/xxx 51 54 82-70 017-3 1993: ŽSR
50 54 82-78 018-4 1987/xxx 51 54 82-70 018-1 1993: ŽSR
50 54 82-78 020-0 1987/xxx 51 54 82-70 020-7 1993: ŽSR

(7.) BDmee - úprava 1993–1994 (ex BDmee)

Řada vozu:
BDhmsee451
Číselné označení vozu:
50 54 82-78
Kód řady KOV:
451
Typové označení KOV:
BDhmsee

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Z2, typ vozu ?, vůz rozdělen na 6 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 30 sedadel + 6 sklopných sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu, povolená provozní rychlost 160 km/h, podvozek GP 200 S-25/87

Úprava vozů původní řady BDmee (Bautzen 1987).

Úprava: ŽOS České Velenice, Česko Rok úpravy: 1993–1994 Počet upravených vozů: 10 (024–025, 028–029, 033, 036–038, 046, 072)
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDmee [viz kód 451] | po úpravě (1993–1994): BDmee | 2001: BDbmsee | 2009: BDbmsee451 | 2010: BDhmsee451
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 50 54 82-70 [viz kód 451] | po úpravě (1993–1994): 50 54 82-78
Obrázek vozu:
Fotografie vozů:
  • BDbmsee 50 54 82-78 033-3: nápisy na voze; foto Petr Fiala, 12. 4. 2002, Brno hl. n.
  • BDbmsee 50 54 82-78 046-5: nápisy na voze, podvozek; foto Petr Fiala, 10. 2. 2006, Jihlava
  • BDhmsee451 50 54 82-78 046-5: pohled na vůz; foto Piotr Kilanowski, 13. 8. 2010, Brno hl. n.

Akt.: 2020-11-08

Výzisk elektrické výzbroje vozů řady BDmee pokračoval u nově vzniklých ČD ještě v letech 1993–1994 u dalších 10 vozů, mezitím s omezením jejich provozu jen na vnitrostátní provoz (režim 50). Číselné označení vozů se měnilo z 50 54 82-70 na 50 54 82-78. Záznam o změně označení vozu je i u sedmého vozu 073, mělo k němu dojít 14. 11. 1994, ale v roce 1996 je vůz vedený pod označením 50 54 82-70; tento údaj lze považovat za nevěrohodný, resp. možná se jednalo o plán, ale ve skutečnosti už k úpravě nedošlo. Přeznačení vozů je datováno k 20. 12. 1993 (vozy 024–025, 029, 046 a 072) a k 17. 2. 1994 (vozy 028, 033 a 036–038).

Původně se v 5 zbylých oddílech nacházelo vždy 8 sedadel, což nebylo - podobně jako ve vozech řad Amee a Bmee - zrovna nejvíc pohodlné. Od roku 1995 se do těchto 5 oddílů instalovalo 6 sedadel. Původní počet míst k sezení 40 + 6 sklopných sedadel klesl na 30 sedadel + 6 sklopných sedadel.

Vozy prošly v letech 2012–2014 rekonstrukcí a přešly pod kód 236.

ZANIKLÁ ŘADA VOZŮ (2013)

Úprava vozů řady BDs (vozy řady BDsee)nahoru

V letech 2009–2012 bylo do 12 vozů řady BDs dosazeno zařízení CZE.

(8.) BDsee - úprava 2009–2012 (ex BDs)

Řada vozu:
BDsee454
Číselné označení vozu:
50 54 82-46
Kód řady KOV:
454
Typové označení KOV:
BDsee 454

Charakteristika vozu: čtyřnápravový vůz 2. vozové třídy s postranní chodbičkou a služebním oddílem, konstrukční typ Y/B70, typ vozu 1.742 (vozy 000–099), typ 1.743 (vozy 100–222), typ 1.761 (vozy 223–340), typ 1.711 (vozy 341–440), vůz rozdělen na 5 oddílů k sezení, zavazadlový prostor a služební oddíl, 40 sedadel, topení teplovzdušné s ohřívačem vzduchu parním a elektrickým, povolená provozní rychlost 140 km/h, podvozek Görlitz V (vozy 000–340) a Görlitz Va (vozy 341–440), 2 stupačky (vozy 000–147) a 3 stupačky (vozy 148–440)

Úprava vozů původní řady BDa [viz kód 450].

Úprava: MOVO Plzeň, Česko Rok úpravy: 2009–2012 Počet upravených vozů: 12 (128, 133, 135, 138, 167, 253–254, 258–259, 267, 391–392)
Vývoj označení řady vozu: před úpravou: BDs450 [viz kód 450] | po úpravě (2009–2012): BDsee454
Vývoj číselného označení vozu: před úpravou: 50 54 82-40 [viz kód 250] | po úpravě (2009–2012): 50 54 82-40 | 2013: 50 54 82-46
Provozované vozy v současnosti u ČD: 128, 133, 135, 138, 167, 253–254, 258–259, 267, 391–392 Současný počet provozovaných vozů u ČD: 12 Vozy jsou provozovány v domovských stanicích:
Havlíčkův Brod

Obrázek vozu:

Fotografie vozů:

Akt.: 2020-11-08

V letech 2009 až 2012 proběhla úprava 12 vozů řady BDs450 spočívající v dosazení zařízení CZE. Z pohledu cestujícího se ve vozech objevily na sedačkách textilní potahy. Všechny vozy jsou od své úpravy vedeny výhradně v domovské stanici Havlíčkův Brod, jezdí spojené ponejvíce s tamními patrovými vozy Bmto292 a Bdmteeo294.

Prvním upraveným vozem se stal vůz 258, v Havlíčkově Brodě se objevil v červnu 2009. Zajímavostí bylo písmenné označení ještě bez doplňkové číslice 454, tedy jen jako řada BDsee. Poslední vozy byly po úpravě dodány v prvním pololetí 2012.

V březnu 2013 byl vydán výnos podle kterého se číselné označení 50 54 82-40 změnilo na 50 54 82-46. Přeznačení proběhlo 20. 3. 2013 u vozu 128 a 3. 4. 2013 u všech ostatních.

Číselné označení RV/VČ Předchozí čísla vozuPoznámka
50 54 82-46 128-0 1975/034 51 54 82-40 128-5 → 50 54 82-40 128-6  
50 54 82-46 133-0 1975/038 51 54 82-40 133-5 → 50 54 82-40 133-6  
50 54 82-46 135-5 1975/039 51 54 82-40 135-0 → 50 54 82-40 135-1  
50 54 82-46 138-9 1975/043 51 54 82-40 138-4 → 50 54 82-40 138-5  
50 54 82-46 167-8 1975/126 51 54 82-40 167-3 → 50 54 82-40 167-4  
50 54 82-46 253-6 1976/038 51 54 82-40 253-1 → 50 54 82-40 253-2  
50 54 82-46 254-4 1976/039 51 54 82-40 254-9 → 50 54 82-40 254-0  
50 54 82-46 258-5 1976/044 51 54 82-40 258-0 → 50 54 82-40 258-1  
50 54 82-46 259-3 1976/xxx 51 54 82-40 259-8 → 50 54 82-40 259-9  
50 54 82-46 267-6 1976/050 51 54 82-40 267-1 → 50 54 82-40 267-2  
50 54 82-46 391-4 1981/075 51 54 82-40 391-9 → 50 54 82-40 391-0  
50 54 82-46 392-2 1981/089 51 54 82-40 392-7 → 50 54 82-40 392-8  

© 2020 Alan Butschek

Design © 2010 Dominik Butschek

Skript © 2013 Radek Papež