Motorové lokomotivy ř. 714

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2020-11-22

Popis GVD 2020/2021. Inventární počty vozidel a tabulky s jejich čísly a stavem jsou nyní jen překopírovány z předešlého GVD a budou aktualizovány na začátku platnosti GVD 2020/2021. Odkazy na snímky vozidel budou plně funkční rovněž až na začátku platnosti GVD 2020/2021.


714 Lokomotivy řady 714 jsou známé též pod přezdívkou "lachtan" nebo "veselá kráva". Jedná se o rekonstrukci lokomotiv řady 735, původně označených jako řada T 466.0. Rekonstrukce prvních dvou lokomotiv řady 735 proběhly v letech 1992–1993, přičemž nově vzniklé lokomotivy řady 714 si ponechaly původní kabinu i kapotáž. Další rekonstruované lokomotivy už mají původní pouze rám, ostatní vybavení, kabina a kapotáž jsou nové.

 

Lokomotivy řady 714 se dělí na řady 714.0 a 714.2. Rozdíl je v nápravovém tlaku - lok. ř. 714.0 mají nápravový tlak 16 t (kromě prvních dvou lokomotiv 714.001 a 714.002, u nichž je nápravový tlak 14 t), kdežto u lok. ř. 714.2 nápravový tlak činí 15 t. Z dostupných přehledů se mělo jednat o rekonstrukci minimálně 76 lokomotiv řady 735 na řadu 714: 714.001 až 714.029, 714.201 až 714.231 a 714.301 až 714.318. Rekonstrukce a dodávky lokomotiv řady 714 probíhaly v letech 1994–1996 normálně, zlom nastal počátkem roku 1997. V této době byly k ČD dodány všechny lokomotivy řady 714.0 a z řady 714.2 lokomotivy po stroj 714.223. Lokomotivy 714.224 až 714.231 stihly provedení zkušební jízdy, ale již bez převzetí Českými dráhami. Na ČKD totiž vydal finanční úřad exekuční výměr kvůli nezaplaceným daním z prodeje posledních 200 lokomotiv ČME 3T do bývalého Sovětského svazu. Po mnoha peripetiích se k ČD nakonec lokomotivy 714.224 až 714.231 dostaly, ale až v letech 2004–2005. Zbývajících 18 lokomotiv s předpokládanými čísly 714.301 až 714.318 nebylo nikdy dokončeno.

 

Po odčlenění dceřiné společnosti ČD Cargo v roce 2007 připadly lokomotivy řady 714 osobní dopravě.

 

Pro úplnost uvádím počet vyrobených "pilštyků". V TSM Martin byly v roce 1971 vyrobeny stroje prototypy T 466.0001 a T 466.1001. Následovala série T 466.0002 až T 466.0298 a pro průmysl T 466.0501 až T 466.0506.


Ve sledovaných střediscích údržby OCÚ Východ je soustředěno 9 lokomotiv řady 714, z nichž je 1 turnusována. Oproti předešlému GVD je inventární počet lokomotiv stejný, počet turnusovaných lokomotiv klesl o jednu. Lokomotivy se nachází v SÚ Maloměřice a SÚ Znojmo.

SÚ Maloměřice

V SÚ Maloměřice je 8 lokomotiv řady 714, z toho turnusovaná je 1.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 466.0169

1994/16715

92 54 2 714.004-9

 

2020-10-05

T 466.0232

1995/16732

92 54 2 714.007-2

 

2020-07-05

T 466.0097

1995/16835

92 54 2 714.016-3

odstavena - závada na dvojkolí

2020-06-12

T 466.0206

1996/16882

92 54 2 714.028-8

 

2020-07-26

T 466.0279

1995/16729

92 54 2 714.203-7

 

2019-12-15

T 466.0039

1995/16807

92 54 2 714.204-5

deponie SÚ Veselí nad Moravou

2020-10-09

T 466.0179

1996/16891

92 54 2 714.210-2

 

2020-10-31

T 466.0187

1996/16914

92 54 2 714.223-5

deponie SÚ Znojmo

2020-10-21


Pro maloměřickou lokomotivu řady 714 je vyhrazena turnusová skupina 709. Lokomotiva se na traťových výkonech pravidelně nevyskytuje. V předešlém GVD se jeden "maloměřický" lachtan vyskytoval na výkonech mezi Ostrovem nad Oslavou a Žďárem nad Oslavou, což ale bylo způsobeno nepřetržitou výlukou ve Žďáru nad Sázavou.

 

Lokomotiva řady 714 jezdí v turnusové skupině 709, která obsahuje práci na 6. staniční záloze v ŽST Brno hl. n. Tato záloha bývá k vidění u uhelných hrazí poblíž bývalé výtopny KFNB nebo v prostorách bývalých poštovních kolejí - kusé koleji 702. Záloha jezdí zejména mezi odstavným nádražím N, A, B a osobním nádražím (hlavně u kusých kolejí) a rovněž převáží vozy do Horních Heršpic na myčku:


714

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO HN 00:00 - 24:00 6. staniční záloha

BNO HN 00:00 - 24:00 6. staniční záloha

BNO HN 00:00 - 24:00 6. staniční záloha

 

SÚ Znojmo

SÚ Znojmo má ve stavu 1 lokomotivu řady 714, bez turnusování. Nasazení této lokomotivy nastane jen v případě výpadku souprav s heršpickými motorovými vozy řady 842 a 854 nebo znojemských motorových jednotek řady 814.


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 466.0212

1996/16892

92 54 2 714.211-0

KRASOMILA

2020-04-02


714004

Dne 20. 3. 2018 odjíždí z ŽST Nové Město na Moravě Os 14916 vedený "lachtanem" 714.004. Autor snímku Jiří Chour.

714.007

714.016

714028

Mezi ŽST Nesovice a zastávkou Brankovice dne 9. 4. 2019 projíždí Os 4147 v čele s lokomotivou 714.028. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.


714203

Po 3. staniční koleji podél I. nástupiště brněnského hlavního nádraží se 30. 5. 2020 pohyboval "lachtan" 714.203 sloužící na 6. staniční záloze. Autor snímku Alan Butschek.

714204

Dne 19. 4. 2017 byl v DKV Brno - PJ Maloměřice zachycen "lachtan" 714.204. V pozadí je odstavena"plechovka" 242.253. Autor snímku Alan Butschek.

714210

Os 4515 v čele s lokomotivou 714.210 se dne 24. 7. 2019 rozjíždí v Hrušovanech nad Jevišovkou-Šanově. Autor snímku David Prause.

714211

"Lachtan" 714.211 s přípojným vozem Btx763 50 54 28-29 006-6 mezi ŽST Kojetice na Moravě a zastávkou Šebkovice dne 28. 12. 2018 jedoucí jako Os 24809. Autor snímku Ing. Tomáš Kašpařík.

714223

Lokomotiva 714.223 dne 26. 8. 2016 v ŽST Brno hl. n. na "státním", tedy na odstavném nádraží "S". Autor snímku David Prause.

 

 

 


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013 | 2013/2014 | 2014/2015 | 2015/2016 | 2016/2017 | 2017/2018 (DKV Brno) | 2017/2018 (OCÚ Východ) | 2018/2019 | 2019/2020

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky