Motorové lokomotivy ř. 750 a 754

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2013-11-24

Popis GVD 2013/2014.

2013-12-15

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2013/2014 a stavu vozidlového parku.

2014-05-25

Lokomotiva 754.009 je od 13. 5. 2014 odstavena pro závadu na bateriích.

2014-06-08

Dne 1. 6. 2014 došlo při jízdě R 666 ke střetu s osobním automobilem v Rosicích u Brna (http://www.firebrno.cz/album/2014-06-01-dn-oa-a-vlak-rosice), lokomotiva 750.704 po opravě vyjela 7. 6. 2014 do provozu. "Brejlovec" 754.009 je od 1. 6. 2014 provozní.

2014-08-02

U TS 706 doplněn výčet lokomotiv, které letos vezly Sp "Velo Podyjí".

2014-08-17

"Brejlovec" 754.043 dlouhodobě deponovaný v Havlíčkově Brodě se od 2. 8. do 16. 8. 2014 pohyboval netradičně v okolí Brna, v Havlíčkově Brodě jej po tuto dobu vystřídal stroj 754.016.

2014-10-18

Na opravu MVY do DPOV Nymburk odjela 15. 10. 2014 lokomotiva 754.009, odstavena je od 13. 10. 2014.

2014-11-02

Dne 27. 10. 2014 byl ve stavu DKV Brno naposledy "rudý ďábel" 754.066, nově je ve stavu DKV Plzeň. Naopak od 28. 10. 2014 je ve stavu DKV Brno plzeňská lokomotiva 754.029. "Brejlovec" 754.066 pod hlavičkou DKV Brno vezl naposledy vlak Os 4816 dne 22. 10. 2014, pak byl jako nečinný přepraven 25. 10. 2014 na R 667 z Jihlavy do Brna, dne 27. 10. 2014 převezl z Brna do Veselí nad Moravou plzeňskou "osmsetdesítku" 810.416 a konečně dne 28. 10. 2014 přejel z Veselí nad Moravou přes Brno, Okříšky, Pelhřimov a Milevsko do Plzně. Plzeňský "brejlovec" 754.029 odvezl tamtéž svůj poslední vlak dne 24. 10. 2014 (Os 7407 z Domažlic do Plzně) a 26. 10. 2014 přejel z Plzně přes Milevsko, Pelhřimov a Havlíčkův Brod do Brna (z Tábora do Brna vezl výše zmíněný motorový vůz 810.416 určený do DPOV).

2014-11-16

Do DKV Brno byly ke dni 7. 11. 2014 předislokováni další čtyři "brejlovci" z DKV Plzeň 754.019, 754.058, 754.059 a 754.060. Tyto lokomotivy spolu s dříve přemístěným "brejlovcem" 754.029 budou ve stavu DKV Brno, ale výkony budou zajišťovat na Slovensku. Celá tato akce je vyvolaná zavedením možnosti cestovat zdarma u železniční společnosti ZSSK od 17. 11. 2014 u vybraných skupin cestujících. Protože se očekává zvýšená poptávka cestujících, budou české lokomotivy i osobní vozy smluvně tyto výkony u ZSSK zajišťovat. Přeprava lokomotiv proběhla z Plzně přes Beroun, Prahu hl. n. a Českou Třebovou do Brna-Maloměřic jako Sv 11065/11051/11413 (Plzeň hl. n. odj. 5. 11. 2014 v 22:17 h, Brno-Maloměřice příj. 6. 11. 2014 v 6:04 h) ve složení 363.071 (jen do Berouna) + 754.019 + 754.058 + 754.059 + 754.060 + vozy Bdt279 018 + 025 + 038 + 022 + 046 + 063 + 065 + 074 + 081 + 083 + 087 + 090 + 024 + 134 + 148 + 157 + 174 + 175 + 030 + 180 + 810.418 + z Berouna 814.101. Z Brna putovaly lokomotivy dále na Slovensko z Brna-Maloměřic přes Lanžhot st. hr. ve dvou soupravách v jednom dni 13. 11. 2014:
1) Sv 11053/37045 (Brno-Maloměřice odj. 12:30 h): 362.016 + 754.058 + 754.059 + 754.060 + vozy B249 576 + 704 + 727 + 762 + 750 + 760 + 752 + 755 + 746 + 579 + vozy Bdt279 081 + 087 + 134 + 174 + 046 + 065 + 074 + 175 + 157 + 030;
2) Sv 11055/37047 (Brno-Maloměřice odj. 12:50 h): 362.003 + 754.019 + 754.029 + vozy Bdt279 018 + 022 + 024 + 090 + 148 + 038 + 063 + 025 + 180 + 083 + vozy B249 777 + 764 + 596 + 577 + 583 + 597 + 736 + 578 + 703 + 594.

Motorové lokomotivy ř. 750

750 V roce 1968 vyjely ze závodu ČKD Praha dvě lokomotivy T 478.3001 a T 478.3002. V letech 1970-1977 pak následovala výroba dalších 406 lokomotiv této řady. Pracovníci brněnského depa v roce 1991 dokončili úpravu dvou lokomotiv řady 753 (na kterou se mezitím řada T 478.3 přeznačila) spočívající v dosazení topného alternátoru místo "pegasa". Takto upravené lokomotivy obdržely nové označení jako řada 750 a v následujících letech došlo k úpravě mnoha dalších lokomotiv řady 753 a jejich přeznačení na řadu 750, přičemž byla zachována inventární čísla. Na řadu 750 (750.409 a 750.410) byly přeznačeny i dva prototypy "čtyřkových brejlovců".

 

Se vznikem ČD Cargo v roce 2007 odešlo k této společnosti i několik desítek lokomotiv této řady; lokomotivy řady 750 se tedy vyskytují jak u osobního dopravce ČD, tak u nákladního dopravce ČD Cargo.

 

Ve stavu DKV Brno se nachází poslední lokomotiva řady 750, avšak tento "brejlovec" 750.289 je ve stavu symbolicky, neboť pod DKV Brno přešel jako zrušený a fyzicky by se měl nalézat v kopřivách v Nymburku.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3289

1975/9525

92 54 2 750.289-1

zrušena, čeká na fyzickou likvidaci, deponie Nymburk

2005-03-03


 

Motorové lokomotivy ř. 750.7

7507 Pod označením řadou 750.7 (ČD) se skrývá 19 modernizovaných lokomotiv předchozí řady 750. Modernizaci provedla firma CZ LOKO, a.s. v České Třebové v letech 2010-2012. Hnací agregát se nyní skládá ze spalovacího motoru Caterpillar 3512C HD (jmenovitý výkon je nastaven na 1 550 kW) se soustrojím alternátorů Siemens. Přenos výkonu na hnací dvojkolí elektrický, střídavě-stejnosměrný (AC/DC). Regulaci výkonu a celé ovládání lokomotivy zajišťuje elektronický řídicí systém MSV s funkcí automatické regulace rychlosti (ARR) a automatického vedení vlaku (AVV) s cílovým brzděním. Lokomotiva má tři systémy vzduchotlakových brzd, mechanickou brzdu ruční (zajišťovací) a elektrodynamickou brzdu (EDB). Maximální rychlost lokomotivy zůstala na hodnotě 100 km/h. Výkon trvalý na háku je uváděn ve výši 1 111 kW, výkon dynamické brzdy činí 1 460 kW. Lokomotivy z CZ LOKO vyjely s nátěrem v korporátních barvách.

 

 

DKV Brno má ve stavu 7 lokomotiv, z nichž 7 je zapojeno do turnusu. Oproti minulým dvěma grafikonům se tedy jejich nasazení neliší.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.3119

1973/8857

92 54 2 750.704-9

GIULIETTA; později 753.119 a 750.119

2014-06-07

T 478.3259

1975/9495

92 54 2 750.709-8

později 753.259 a 750.259

2013-12-15

T 478.3285

1975/9521

92 54 2 750.710-6

později 753.285 a 750.285

2013-12-15

T 478.4001

1975/9842

92 54 2 750.711-4

později T 478.4201, 754.201 a 750.409

2013-12-15

T 478.4002

1975/9843

92 54 2 750.712-2

později T 478.4202, 754.202 a 750.410

2013-12-15

T 478.3162

1974/9158

92 54 2 750.713-0

později 753.162 a 750.162

2013-12-15

T 478.3096

1973/8834

92 54 2 750.719-7

později 753.096 a 750.096

2013-12-15


Brněnské lokomotivy řady 750.7 jezdí ve dvou turnusových skupinách 701 a 702. Pravidelně je můžeme vidět na stále stejných tratích:

Čtyři lokomotivy řady 750.7 jezdí v "jihlavské" turnusové skupině 701:


750

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 668 JHL / 661 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 620 JHL

BNO 668 JHL / 661 BNO / 662 JHL / 667 BNO [a přechází na (+) 666]

BNO 668 JHL / 661 BNO / 662 JHL / 667 BNO / 620 JHL

2.

JHL 623 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 622 JHL [a v (5) přechází na (1) 621]

JHL 623 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 622 JHL [a přechází na (+) 623]

JHL 623 BNO / 664 JHL / 665 BNO / 622 JHL

3.

JHL 4801 BNO / 4816 JHL

odstavena JHL

odstavena JHL

4.

JHL 621 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 660 JHL / 669 BNO

JHL 621 BNO / 666 JHL / 663 BNO / 660 JHL / 669 BNO

BNO 666 JHL / 663 BNO / 660 JHL / 669 BNO


Turnusová skupina 702 je třídenní a představuje zejména vozbu rychlíků v úseku Staré Město u Uherského Hradiště - Luhačovice, dostane se však přes Brno a "starou tišnovku" až do Žďáru nad Sázavou:


750

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO 1729 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 561 VNM

BNO 1636 ZNS / 1637 BNO [a přechází na (+) 1636]

BNO 1636 ZNS / 1637 BNO [a přechází na (1) 1729]

2.

VNM 560 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 21:56 70241 OTE / 551 ZLN ST

VNM 560 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 21:56 70241 OTE / 551 ZLN ST

VNM 560 SMH / 883 LUE / 888 SMH / 889 LUE / 882 SMH / 21:56 70241 OTE / 551 ZLN ST

3.

ZLN ST 550 OTE / 5:41 70240 SMH / 881 LUE / 890 SMH / 885 LUE / 884 SMH / 1732 BNO

ZLN ST 550 OTE / 5:41 70240 SMH / 885 LUE / 884 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 561 VNM [a přechází na (+) 560]

ZLN ST 550 OTE / 5:41 70240 SMH / 885 LUE / 884 SMH / 891 LUE / 880 SMH / 561 VNM [a přechází na (1) 560]


 

Motorové lokomotivy ř. 754

754 Potřeba elektrického vytápění osobních vozů na neelektrizovaných tratích byla důvodem vzniku lokomotiv řady T 478.4. V roce 1975 vznikly v ČKD Praha lokomotivy T 478.4001 a T 478.4002 (později přeznačeny na T 478.4201 a T 478.4202, pak 754.201 a 754.202 a konečně na 750.409 a 750.410). V letech 1978-1980 bylo k ČSD dodáno dalších 84 lokomotiv této řady. Bylo by jich víc, ale výrobu ukončil 19. 7. 1980 známý požár závodu ČKD Naftové motory na Smíchově založený úmyslně závodním hasičem (tehdy požárníkem).

 

Po oddělení nákladního dopravce ČD Cargo zůstaly tyto lokomotivy u osobního dopravce ČD.

 

DKV Brno disponuje v PJ Maloměřice 16 lokomotivami řady 754, z nichž 7 je turnusovaných. Počet turnusovaných lokomotiv se tedy od minulého GVD 2012/2013 sice početně zvýšil, ale jen kvůli sedmi dnům v roce (Sp 1826/1827 a 1828/1829 "Velo Podyjí"). Inventární stav činil od začátku GVD 2013/2014 dvanáct lokomotiv, avšak z důvodu výkonů lokomotiv řady 754 ČD na Slovensku i železniční společnosti ZSSK od listopadu 2014 se počet zvýšil na 16 lokomotiv. Na Slovensko odjelo 5 lokomotiv, ve skutečnosti se tedy jedná o pokles inventárního stavu pro výkony na ČD o jeden stroj ze 12 na 11.

PJ Maloměřice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4009

1978/10440

92 54 2 754.009-9

odstavena - oprava MVY v DPOV Nymburk

2014-10-13

T 478.4012

1979/10443

92 54 2 754.012-3

 

2013-12-15

T 478.4013

1979/10444

92 54 2 754.013-1

 

2013-12-15

T 478.4016

1979/10447

92 54 2 754.016-4

 

2014-08-16

T 478.4018

1979/10449

92 54 2 754.018-0

 

2013-12-15

T 478.4019

1979/10450

92 54 2 754.019-8

výkony na Slovensku pro ZSSK

2014-11-13

T 478.4023

1979/10454

92 54 2 754.023-0

 

2013-12-15

T 478.4029

1979/10883

92 54 2 754.029-7

výkony na Slovensku pro ZSSK

2014-11-13

T 478.4043

1979/10897

92 54 2 754.043-8

deponie PJ Havlíčkův Brod

2014-08-16

T 478.4049

1980/10903

92 54 2 754.049-5

 

2013-12-15

T 478.4058

1980/10912

92 54 2 754.058-6

výkony na Slovensku pro ZSSK

2014-11-13

T 478.4059

1980/10913

92 54 2 754.059-4

výkony na Slovensku pro ZSSK

2014-11-13

T 478.4060

1980/10914

92 54 2 754.060-2

výkony na Slovensku pro ZSSK

2014-11-13

T 478.4062

1980/10916

92 54 2 754.062-8

 

2013-12-15

T 478.4067

1980/10921

92 54 2 754.067-7

 

2013-12-15

T 478.4075

1980/10929

92 54 2 754.075-0

VENDULKA

2013-12-15


Obraty lokomotiv řady 754 jsou rozděleny do šesti turnusových skupin 703, 704, 705, 706, 707 a 711. Tratě, na kterých jsou lokomotivy řady 754 turnusované, se oproti GVD 2012/2013 rozšířily o úsek Brno - Břeclav - Mikulov na Moravě:

Spěšné a osobní vlaky na "vláře" vozí lokomotivy zařazené do dvoudenní turnusové skupiny 703:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1): VNM 3:24 70291 BOJ / 1720 BNO / 1733 BYE

(2)-(4): BOJ 1720 BNO / 1733 BYE

(5): BOJ 1720 BNO / 4143 NEM / 4148 BNO ZI / 16:15 4192 BNO MA / 17:05 1733 BNO / 1733 BYE

odstavena VNM

BNO 1733 BYE

2.

(1)-(4): BYE 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ

(5): BYE 1722 BNO / 1731 SMH / 4343 BOJ / 20:25 70290 VNM

BYE 1722 BNO

odstavena VNM


Lokomotiva v turnusové skupině 704 dopravuje pár osobních vlaků mezi Brnem a Okříšky a o víkendu si zajede do Frenštátu pod Radhoštěm s nocováním ve Valašském Meziříčí:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): OKY 4827 BNO / 4834 OKY
(5): OKY 4827 BNO / 4834 OKY / 17:00 70101 BNO

BNO 1643 FPR / 3170 VLM

VLM 3177 FPR / 1646 BNO / 21:45 70100 OKY


Součástí pohotovostní soupravy IDS JMK, která je k dispozici v ŽST Brno hl. n. na odstavném nádraží A, je "brejlovec" zařazený do turnusové skupiny 705:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO HN 4:30 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 7:00 - 19:00 souprava IDS

BNO HN 7:00 - 19:00 souprava IDS


Turnusová skupina 706 obsahuje pátečně-nedělní obrat na "vláře" a obsahuje též sobotní vozbu Sp 1826/1827 a 1828/1829 "Velo Podyjí". Ve skutečnosti byla na spěšný vlak do Šatova vypravována jiná lokomotiva, než která vezla Sp 1727 // 1736. V roce 2014 se na "Velo Podyjí" postupně vystřídaly lokomotivy 754.067, 750.710 (24. 5. 2014 se jelo odklonem přes Břeclav, v úseku Brno hl. n. - Mikulov na Moravě v trase Sp "Velo Pálava"), 754.016, 750.713, 750.712, 754.062 a 750.712:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

(1)-(4): odstavena BNO


(5): BNO 1727 VLP / 4382 BYE / 17:20 70292 VNM

odstavena VNM

17.V.–28.VI.:
BNO 7:30 24290 BNO KP / 1827 BNO HN / 1826 ZNO / 1827 SAT / 1828 ZNO / 1829 BNO HN / 1828 BNO KP / 20:22 24291 BNO

VNM 13:55 70293 BYE / 1736 BNO


Nový spěšný vlak "Velo Pálava" z Brna hl. n. do Mikulova na Moravě a zpět vozí lokomotiva zařazená do turnusové skupiny 707:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

odstavena BNO

19.IV.–27.IX. a 1., 8.V.:
BNO 1823 BCV / 1822 MIM / 1825 BCV / 1824 BNO

odstavena BNO


Lokomotiva řady 754 zařazená do turnusové skupiny 711 je nepřetržitě k dispozici u nehodového vlaku:


754

Den

Pracovní dny

Sobota

Neděle

1.

BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak

BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak

BNO MA 0:00 - 24:00 nehodový vlak


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

T 478.4066

1980/10920

92 54 2 754.066-9

 

2014-10-28


754066

Na 4. staniční kolej ŽST Brno hl. n. nasunul dne 6. 9. 2014 "rudý ďábel" 754.066 soupravu, s kterou pak odjede jako Sp 1643. Autor snímku Patrik Trnčák.

 

 

 


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011 | 2011/2012 | 2012/2013

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky