Motorové vozy ř. 850

PŘEHLED AKTUALIZACÍ

2011-11-20

Popis GVD 2011/2012.

2011-12-18

Aktualizovány údaje o obězích v GVD 2011/2012 a stavu vozidlového parku.

2012-01-02

Motorový vůz 850.001 se 22. 12. 2011 přesunul do PP Znojmo.

2012-02-12

Pondělí 6. 2. 2012 byl špatným dnem pro "krokodýla" 850.015, pro závadu na ložisku hřídele se stal neschopným v Kunovicích na vlaku Sp 1734 a je (patrně navždy) odstaven. V provozu je tak jediný vůz 850.030 (provozní motorový vůz 850.001 se do provozu nenasazuje).

2012-03-18

Motorový vůz 850.015 byl 10. 3. 2012 navržen na zrušení.

2012-05-08

Od 30. 4. 2012 je motorový vůz 850.030 odstaven pro závadu na brzdách.

2012-06-03

Motorový vůz 850.030 je od 22. 5. 2012 opět provozní. Hned další den, ve středu 23. 5. 2012 si provozní "krokodýlové" vyměnili svá působiště, vůz 850.001 je nyní v Horních Heršpicích a vůz 850.030 naopak ve Znojmě.

2012-06-18

"Lorinka", aneb prototyp 850.001 moc dlouho v Brně nepobyla. V pátek 8. 5. 2012 se oba zbylé provozní vozy prohodily, tzn. že v Brně je opět "třicítka" a "jednička" ve Znojmě. Dne 11. 6. 2012 byla podána žádost o zrušení motorového vozu 850.021.

2012-07-05

Dne 2. 7. 2012 se motorový vůz 850.001 přesunul do Brna z důvodu blížicích se Slavností pernštejnského panství.

2012-09-23

"Krokodýl" 850.015, navržený na zrušení, byl 17. 9. 2012 převezen do DKV Česká Třebová k likvidaci, a tím se uzavírá i jeho kapitola provozu v DKV Brno. V konvoji vozidel (Pn 47780 Brno-Maloměřice 0.39 - Česká Třebová vj. sk. 2.45) byl řazen mezi vozem Bmx765 127 a lokomotivou 210.031. Aktualizován snímek motorového vozu 850.030.

2012-10-14

Zdá se, že dnem 27. 9. 2012 skončilo nasazování brněnských "krokodýlů" do pravidelného provozu. Pominu-li motorový vůz 850.001, který je vyčleněný pro nostalgické a výletní vlaky, tak poslední "krokodýl" 850.030 byl následně odstrojen a je odstavený, pravděpodobně bez dalšího výhledu zařazení do provozu. Jednak v jeho motoru netěsní pouzdro 3. válce a jednak má závadu na podvozku.

2012-11-04

Ve čtvrtek 18. 10. 2012 přejel motorový vůz 850.001 z Horních Heršpic do Znojma, kde je deponován, avšak do pravidelného provozu nezasahuje. Motorové vozy 850.021 a 850.030 se nachází odstavené v kolejišti PJ Horní Heršpice.

2012-12-08

Dne 29. 11. 2012 bylo požádáno o zrušení motorového vozu 850.030.


850 V DKV Brno je ve stavu několik posledních exemplářů "krokodýlů", neboli dnes již legendárních motorových vozů řady 850. Dva prototypy byly vyrobeny v roce 1962, sériová výroba proběhla v letech 1966-1967, to vše ve Vagónce Tatra Studénka. Vozy obdržely označení M 286.0, ale je nutné zmínit, že prototypy nesly do roku 1964 označení M 283.1 (druhé obsazení této řady).

 

Od prosince 2008 nejsou tyto motorové vozy turnusovány, ale přesto jsou v provozu vidět na záskocích při poklesu provozního stavu motorových vozů řady 842 nebo 854. Občasné poruchy "kvater" a "katrů" s přihlédnutím na modernizaci motorových vozů řady 842 dává dobrý předpoklad k nasazování "krokodýlů" i nadále. Ukončení jejich provozování tak bude záviset na haváriích jejich motorů, převodovek apod., které by je definitivně vyřadily z provozu. Opravy takovýchto havárií totiž prakticky nepřipadají do úvahy.

 

V Brně se nachází 3 motorové vozy řady 850 (do 17. 9. 2012 to byly 4 motorové vozy). Vůz 850.001 je ve stavu DHV Lužná u Rakovníka s deponií v DKV Brno a využívá se na jízdy vlaků do Lednice, do běžného provozu je snaha jej nenasazovat. Vůz 850.021 je od října 2011 odstaven a návrat zpět do provozu se již neplánuje; 11. 6. 2012 bylo požádáno o jeho zrušení. Začátkem února 2012 došlo k odstavení motorového vozu 850.015, o měsíc později byl navržen na zrušení a 17. 9. 2012 převezen do České Třebové.

 

V provozu tedy od této chvíle zůstal poslední "krokodýl" 850.030, nejčastěji býval nasazován do 3. dne turnusové skupiny 844 místo "kvatra", ráno odjížděl z Brna na Os 4101 a večer se vracel v čele Sp 1738; celý oběh je patrný z tabulky zmíněné v dalším odstavci. Takto býval vůz 850.030 nsazován do provozu do 27. 9. 2012, kdy byl pro závady odstaven.

 

Pro zpětné dohledání nasazení vozů do provozu nabízím k prohlédnutí či stažení tabulku s evidencí výkonů v běžném provozu. Na její (nepravidelnou) aktualizaci nebudu zvlášť upozorňovat v horní části této stránky, ani na titulní stránce. Tabulka je ke stažení zde a (zcela úplně) naposledy byla editována 8. 12. 2012.

 

PJ Horní Heršpice


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 283.101II

1962/63739

95 54 5 850.001-9

ve stavu DHV Lužná u Rakovníka, do pravidelného provozu nezasahuje

2012-10-18

M 286.0021

1967/68386

95 54 5 850.021-7

navržen na zrušení

2012-06-11

M 286.0030

1967/68978

95 54 5 850.030-8

navržen na zrušení

2012-11-29


Zvláštní úpravy motorových vozů:


V DKV Brno se již nevyskytují:


Původní označení

Rok / výr. číslo

Současné označení

Poznámka

Aktualizace

M 286.0015

1967/68380

95 54 5 850.015-9

navržen na zrušení;
zvláštní úpravy vozu: dvojitá okna, textilní potahy sedadel, motor KS 12 V 170 DR (z řady 853), elektrický pohon stěračů, vlakový zabezpečovač LS IV, zaslepené čelo na straně motoru, ohřev 3 x 400 V

2012-03-10

850015

Os 4312 v podobě "krokodýla" 850.015 projíždí dne 15. 3. 2011 mezi ŽST Bylnice a zastávkou Popov. Autor snímku ing. Tomáš Kašpařík.

 

 

 

 

 

 


Provoz v GVD: 2001/2002 | 2002/2003 | 2003/2004 | 2004/2005 | 2005/2006 | 2006/2007 | 2007/2008 | 2008/2009 | 2009/2010 | 2010/2011

Kliknutím zde se dostanete na vršek stránky