Motorová jednotka ř. 835
PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH |
|
2004-12-11 | Popis GVD 2004/2005. Stav a události v GVD 2003/2004 umístěny pod zvláštní odkaz na konci. |
2005-01-12 | Uvažuje se o nasazení motorového vozu 835.001 do zkušebního provozu s cestujícími v okolí Brna. |
2005-01-30 | Doplněny informace o výhledu provozu motorového vozu v únoru 2005. |
2005-02-05 | Aktualizovány údaje o současném dění s jednotkou řady 835, doplněn popis a některá technická data, uveden oběh, v kterém by měla jednotka jezdit. |
2005-02-07 | Aktualizován údaj o první jízdě s cestujícími - mělo by k tomu dojít 14. 2. 2005 na Os 4462. |
2005-02-12 | Úprava textu o dosavadním vývoji v roce 2005. |
2005-02-16 | Doplněno číslo TS, v kterém motorová jednotka jezdí (TS 836). |
2005-12-10 | Upraven text. Doposud mi není o dalších osudech motorové jednotky nic známo. V poslední den GVD 2004/2005 vykonala své plánované obraty. V GVD 2005/2006 však není turnusována. |
2006-01-28 | Doplněna aktuální informace o odstavení jednotky ř. 835 v PJ Maloměřice. |
2006-10-23 | V září 2006 byla jednotka řady 835 přetažena do prostor bývalého depa na brněnském dolním nádraží. |
2006-12-10 | "Marfuška" přečkala v Brně přechod do dalšího GVD, byť bez jediného výkonu v něm. Něco se v poslední době šušká o zájmu Maďarů o "marfušku". |
2007-05-31 | Po necelých 4 letech působení v ČR změnila "marfuška" působiště - 29. 5. 2007 byla předána soukromé firmě a odjela do Maďarska. Tímto se kapitola ruských jednotek typu RA-Č v ČR uzavřela. |
Vydlabaný ingot, Baba-Jaga, Marfuša ... to je
pravděpodobně neúplný výčet bryskně vytvořených přezdívek pro motorové vozy
ruské výroby nazvané pracovně RA-Č.
O vozech už toho bylo napsáno poměrně dost, tvoří vděčné téma diskuzí, rozděluje
názorově kolektivy ... :-)
Motorová jednotka přijela na území ČR 6. 9. 2003 a zakotvila v DKV Brno. Dorazila v nákladním vlaku jako nečinné hnací vozidlo s ochranným vozem, do Brna vedeném jako vlak 52282 v této sestavě: lok. 363.049 + doprovodný vůz 31 56 394 1 408-7 + motorový vůz v nečinném stavu s udaným úplným 12-místným číslem 96 00 7 313 501-0. Vlak přijel do Brna-Maloměřic v 20.48 hodin.
Vůz není majetkem ČD, od svého příjezdu do ČR byl deponován v DKV Brno, v roce 2004 byl předmětem zkoušek na různých tratích ČD a na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Po ukončení zkoušek byla jednotka převezena zpět do Brna. Majitelem "marfušky" je společnost z Čech - Elektromechanika Úvaly, spol. s r. o.
V Malém atlase lokomotiv 2005 vydaném v roce 2004 se pro tuto jednotku objevilo přiřazení řady dle číslovacího schématu ČD, a sice řada 835.
Technická data a popis jednotky:
Motorová dvoudílná jednotka je
samostatná, trvale spojená přepravní jednotka se dvěma kabinami strojvedoucího a
mezivozovým přechodem uzavřeného typu. Systém mnohočlenného řízení jednotky
umožňuje sestavení vlaku až ze 3 těchto jednotek.
Pohonná jednotka každého vozu je provedena jako jeden modul (powerpack) a
obsahuje dieselový motor "MTU" se svým systémem, hydrodynamickou převodovku
Voith, rám, chladící zařízení, ovládací systém a doplňkové zařízení.
Oddíly pro cestující a obě kabiny strojvedoucího jsou vybaveny vytápěcí
soustavou, zařízením pro nucenou ventilaci a klimatizaci s filtry vzduchu
zajišťujícími jeho recyklaci, okna (s výjimkou čelních oken) jsou zasklená
tónovanými izolačními dvojskly. Další vybavení: WC vakuového typu přizpůsobené
pro cestující na invalidním vozíku, protihluková izolace..
Řídící systém INTELO, zabezpečovací systém AŽD,
Brzdový systém: samočinná tlaková brzda DAKO-P s elektricky ovládaným brzdičem,
přídavná elektricky ovládaná brzda, HDB, mikroprocesorově řízená doplňková brzda
zajišťuje spolupráci HDB a pneumatické brzdy, parkovací brzda, záchranná brzda.
Pneumatická třecí brzda v podvozku je špalíková.
Jednotka je vybavena transparenty pro znázornění cílové stanice. Nástupní dveře
pro cestující jsou 2-dílné předsuvné, pneumaticky ovládané.
Foto vpravo Ing. Jan Palán, jednotka ř. 835 je zachycena v DKV Brno - PJ Horní Heršpice.
V roce 2004 několikrát
proběhl pokyn, že se má chystat smysluplný oběh pro tuto jednotku pro její jízdy
s cestujícími. V roce 2004 však nikdy nakonec k tomuto nedošlo.
Téměř hned se začátkem roku 2005 se pokyn objevil znovu a tentokrát se věci
uvedly do chodu. Dne 4. 1. 2005 bylo Drážním úřadem schváleno rozhodnutí o
zkušebním provozu jednotky s cestujícími. Koncem ledna proběhla zkušební jízda této
jednotky z Brna do Vranovic, na přelomu ledna a února byla jednotka označena
číslem 835.001-9 a 835.201-5, tzn. každá část jinak nedělitelné
jednotky má svoje číslo. Ve čtvrtek 3. 2. 2005 prodělala jednotka řady 835
jízdu z Brna-Horních Heršpic do Břeclavi a zpět za účelem ověření provozní
způsobilosti vozidla v rozsahu technicko-bezpečnostní zkoušky.
Od 4. 2. 2005 je motorová jednotka řady 835 vedena ve stavu DKV Brno jako najaté
vozidlo. V úterý 8. 2. 2005 proběhlo v ŽST Brno hl. n. v dopoledních hodinách
seznámení zástupců dotčených ŽST s ovládacími prvky této jednotky z pohledu
vlakových čet, následující den - 9. 2. 2005 - se jednotka projela z Brna do
Jihlavy a zpět.
Zkušební provoz motorové jednotky ř. 835 s cestujícími byl za zájmu médií zahájen v pondělí 14. 2. 2005 počínaje vlakem Os 4462. Od tohoto dne probíhá zkušební provoz, jednotka má najet 100 000 km.
Motorová jednotka byla po v rámci zkušebního provozu nasazena na tratě:
V denní době byly oběhy sestaveny takto:
835.001 + 835.201 | |||
Den | Pracovní dny | Sobota | Neděle |
1. | ... Bo 4824 Tr / 4841 Bo / 4462 Be / 4435 Mb / Sv 14490 Iv / 14419 Mb / 14422 Ol / 14425 Mb / 14426 Iv / Sv 14491 Mb ... | Bo 4822-4874 Ja / 4809 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo | Bo 4141 Ni / 4146 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo |
Motorová jednotka řady 835 tak nahrazovala v obězích soupravy složené z motorového vozu řady 850 a jednoho přípojného vozu řady 050. Turnusová skupina, do které byla motorová jednotka zařazena, má číslo 836.
Počínaje novým GVD 2005/2006 přestala "babuška jaguška" jezdit a byla odstavena. Zprávy z ledna 2006 hovoří, že je stále k vidění v Maloměřicích, avšak vzhledem k tomu, že povolení pro zkušební provoz bylo vydáno jen pro rok 2005, do provozu nezasahuje. V září 2006 byla motorová jednotka přetažena do prostor bývalého depa na Dolním nádraží.
Vzhledem k tomu, že České dráhy ji zakoupit z různých důvodů nechtěly, stála zde bez sebemenšího využití docela dlouho. Hledal se kupec a ten se našel až na jaře 2007. "Marfuška" byla 29. 5. 2007 jako provozní stroj předána jisté tuzemské společnosti s. r. o., načež obratem odjela do nového působiště - Maďarska.
Další informace zájemcům doporučuji zde.