Motorová jednotka ř. 835

PŘEHLED ZMĚN NA TĚCHTO STRÁNKÁCH

2004-12-11 Popis GVD 2004/2005. Stav a události v GVD 2003/2004 umístěny pod zvláštní odkaz na konci.
2005-01-12 Uvažuje se o nasazení motorového vozu 835.001 do zkušebního provozu s cestujícími v okolí Brna.
2005-01-30 Doplněny informace o výhledu provozu motorového vozu v únoru 2005.
2005-02-05 Aktualizovány údaje o současném dění s jednotkou řady 835, doplněn popis a některá technická data, uveden oběh, v kterém by měla jednotka jezdit.
2005-02-07 Aktualizován údaj o první jízdě s cestujícími - mělo by k tomu dojít 14. 2. 2005 na Os 4462.
2005-02-12 Úprava textu o dosavadním vývoji v roce 2005.
2005-02-16 Doplněno číslo TS, v kterém motorová jednotka jezdí (TS 836).
2005-12-10 Upraven text. Doposud mi není o dalších osudech motorové jednotky nic známo. V poslední den GVD 2004/2005 vykonala své plánované obraty. V GVD 2005/2006 však není turnusována.
2006-01-28 Doplněna aktuální informace o odstavení jednotky ř. 835 v PJ Maloměřice.
2006-10-23 V září 2006 byla jednotka řady 835 přetažena do prostor bývalého depa na brněnském dolním nádraží.
2006-12-10 "Marfuška" přečkala v Brně přechod do dalšího GVD, byť bez jediného výkonu v něm. Něco se v poslední době šušká o zájmu Maďarů o "marfušku".
2007-05-31 Po necelých 4 letech působení v ČR změnila "marfuška" působiště - 29. 5. 2007 byla předána soukromé firmě a odjela do Maďarska. Tímto se kapitola ruských jednotek typu RA-Č v ČR uzavřela.

Vydlabaný ingot, Baba-Jaga, Marfuša ... to je pravděpodobně neúplný výčet bryskně vytvořených přezdívek pro motorové vozy ruské výroby nazvané pracovně RA-Č.
O vozech už toho bylo napsáno poměrně dost, tvoří vděčné téma diskuzí, rozděluje názorově kolektivy ... :-)

Motorová jednotka přijela na území ČR 6. 9. 2003 a zakotvila v DKV Brno. Dorazila v nákladním vlaku jako nečinné hnací vozidlo s ochranným vozem, do Brna vedeném jako vlak 52282 v této sestavě: lok. 363.049 + doprovodný vůz 31 56 394 1 408-7 + motorový vůz v nečinném stavu s udaným úplným 12-místným číslem 96 00 7 313 501-0. Vlak přijel do Brna-Maloměřic v 20.48  hodin.

Vůz není majetkem ČD, od svého příjezdu do ČR byl deponován v DKV Brno, v roce 2004 byl předmětem zkoušek na různých tratích ČD a na zkušebním okruhu v Cerhenicích. Po ukončení zkoušek byla jednotka převezena zpět do Brna. Majitelem "marfušky" je společnost z Čech - Elektromechanika Úvaly, spol. s r. o.

V Malém atlase lokomotiv 2005 vydaném v roce 2004 se pro tuto jednotku objevilo přiřazení řady dle číslovacího schématu ČD, a sice řada 835.

 

Technická data a popis jednotky:

Motorová dvoudílná jednotka je samostatná, trvale spojená přepravní jednotka se dvěma kabinami strojvedoucího a mezivozovým přechodem uzavřeného typu. Systém mnohočlenného řízení jednotky umožňuje sestavení vlaku až ze 3 těchto jednotek.
Pohonná jednotka každého vozu je provedena jako jeden modul (powerpack) a obsahuje dieselový motor "MTU" se svým systémem, hydrodynamickou převodovku Voith, rám, chladící zařízení, ovládací systém a doplňkové zařízení.
Oddíly pro cestující a obě kabiny strojvedoucího jsou vybaveny vytápěcí soustavou, zařízením pro nucenou ventilaci a klimatizaci s filtry vzduchu zajišťujícími jeho recyklaci, okna (s výjimkou čelních oken) jsou zasklená tónovanými izolačními dvojskly. Další vybavení: WC vakuového typu přizpůsobené pro cestující na invalidním vozíku, protihluková izolace..
Řídící systém INTELO, zabezpečovací systém AŽD,
Brzdový systém: samočinná tlaková brzda DAKO-P s elektricky ovládaným brzdičem, přídavná elektricky ovládaná brzda, HDB, mikroprocesorově řízená doplňková brzda zajišťuje spolupráci HDB a pneumatické brzdy, parkovací brzda, záchranná brzda. Pneumatická třecí brzda v podvozku je špalíková.
Jednotka je vybavena transparenty pro znázornění cílové stanice. Nástupní dveře pro cestující jsou 2-dílné předsuvné, pneumaticky ovládané.

Foto vpravo Ing. Jan Palán, jednotka ř. 835  je zachycena v DKV Brno - PJ Horní Heršpice.

V roce 2004 několikrát proběhl pokyn, že se má chystat smysluplný oběh pro tuto jednotku pro její jízdy s cestujícími. V roce 2004 však nikdy nakonec k tomuto nedošlo.
Téměř hned se začátkem roku 2005 se pokyn objevil znovu a tentokrát se věci uvedly do chodu. Dne 4. 1. 2005 bylo Drážním úřadem schváleno rozhodnutí o zkušebním provozu jednotky s cestujícími. Koncem ledna proběhla zkušební jízda této jednotky z Brna do Vranovic, na přelomu ledna a února byla jednotka označena číslem 835.001-9 a 835.201-5, tzn. každá část jinak nedělitelné jednotky má svoje číslo. Ve čtvrtek 3. 2. 2005 prodělala jednotka řady 835
jízdu z Brna-Horních Heršpic do Břeclavi a zpět za účelem ověření provozní způsobilosti vozidla v rozsahu technicko-bezpečnostní zkoušky. Od 4. 2. 2005 je motorová jednotka řady 835 vedena ve stavu DKV Brno jako najaté vozidlo. V úterý 8. 2. 2005 proběhlo v ŽST Brno hl. n. v dopoledních hodinách seznámení zástupců dotčených ŽST s ovládacími prvky této jednotky z pohledu vlakových čet, následující den - 9. 2. 2005 - se jednotka projela z Brna do Jihlavy a zpět.

Zkušební provoz motorové jednotky ř. 835 s cestujícími byl za zájmu médií zahájen v pondělí 14. 2. 2005 počínaje vlakem Os 4462. Od tohoto dne probíhá zkušební provoz, jednotka má najet 100 000 km.

Motorová jednotka byla po v rámci zkušebního provozu nasazena na tratě:

V denní době byly oběhy sestaveny takto:

835.001 + 835.201
Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. ... Bo 4824 Tr / 4841 Bo / 4462 Be / 4435 Mb / Sv 14490 Iv / 14419 Mb / 14422 Ol / 14425 Mb / 14426 Iv / Sv 14491 Mb ... Bo 4822-4874 Ja / 4809 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo Bo 4141 Ni / 4146 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo

Motorová jednotka řady 835 tak nahrazovala v obězích soupravy složené z motorového vozu řady 850 a jednoho přípojného vozu řady 050. Turnusová skupina, do které byla motorová jednotka zařazena, má číslo 836.

Počínaje novým GVD 2005/2006 přestala "babuška jaguška" jezdit a byla odstavena. Zprávy z ledna 2006 hovoří, že je stále k vidění v Maloměřicích, avšak vzhledem k tomu, že povolení pro zkušební provoz bylo vydáno jen pro rok 2005, do provozu nezasahuje. V září 2006 byla motorová jednotka přetažena do prostor bývalého depa na Dolním nádraží.

Vzhledem k tomu, že České dráhy ji zakoupit z různých důvodů nechtěly, stála zde bez sebemenšího využití docela dlouho. Hledal se kupec a ten se našel až na jaře 2007. "Marfuška" byla 29. 5. 2007 jako provozní stroj předána jisté tuzemské společnosti s. r. o., načež obratem odjela do nového působiště - Maďarska.

Další informace zájemcům doporučuji zde.

 

Motorová jednotka 835.001+835.201 jako Os 4462 mezi ŽST Brno-Horní Heršpice a zastávkou Troubsko dne 24. 2. 2005. Autor snímku Dušan Mrňa. Dne 2. 4. 2005 byla motorová jednotka 835.201+835.001 zachycena v ŽST Třebíč s Os 4809. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek. A o pár chvil později - motorová jednotka 835.201+835.001 na stejném vlaku mezi Studencem a Náměští nad Oslavou. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek. "Marfuša" 835.201+835.001 dne 21. 5. 2005 s Os 4809 před ŽST Studenec. Autor snímku ing. Vojtěch Jelínek.